Reklama2013-04-29
4

Reklama outdoorowa ostro w dół, motoryzacja obcięła wydatki o połowę

W I kwartale br. na reklamę out of home wydano 100,6 mln zł, o 17,4 proc. mniej niż rok temu. Udział reklamy tranzytowej w rynku to 2,2 proc.

Spadek wydatków na reklamę zewnętrzną wyniósł w I kwartale 17,4 proc. w ujęciu procentowych, a 21,15 mln zł w ujęciu kwotowym - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Nastąpiło to wbrew lekko optymistycznym oczekiwaniom z końca ubiegłego roku. Przewidywaliśmy wówczas możliwość spadku wydatków na rynku reklamowym, w tym w zakresie out of home, ale w mniejszej skali. Uważamy, że wynik pierwszego kwartału nie może być ostatecznie zaskoczeniem, ponieważ jest związany z ograniczeniami budżetów promocyjnych i reklamowych, wynika w dużej mierze ze strukturalnych zmian rynkowych - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Od stycznia do marca firmy z sektora sprzedaży wydały na reklamę out of home 23,57 mln zł (co stanowi 23,4 proc. rynku), podmioty z segmentu telekomunikacyjnego - 15 mln zł (14,9 proc. udziału), a firmy z branży rozrywki i kultury - 13,1 mln zł (13 proc. udziału). Reklamodawcy z sektora motoryzacyjnego zmniejszyli swoje budżety w skali roku o prawie połowę, za to ci z segmentu finansów i marketingu zwiększyli wydatki o 21 proc. Natomiast wydatki reklamodawców z nieokreślonego sektora - obejmującego głównie małe firmy - spadły aż o prawie 60 proc.

Zobacz tabelę


- Biorąc pod uwagę ogólną sytuację na rynku mediów, trudno spodziewać się, aby straty pierwszego kwartału mogły być w branży do końca bieżącego roku „odrobione”. Należy spodziewać się najsłabszego od pięciu lat wyniku reklamy out of home - prognozuje Lech Kaczoń. - Oceniając realnie wielkość rynku reklamowego na podstawie pierwszych miesięcy, należy spodziewać się, że w bieżącym roku wielkość sprzedaży reklamy zewnętrznej może się zmniejszyć w stosunku do roku ubiegłego o około 10-12 procent - ocenia. - W tej sytuacji nie należy spodziewać się żadnych większych inwestycji w zakresie nowych nośników reklamy. Trzeba się raczej liczyć z ograniczeniami w istniejących już sieciach - dodaje.

Zobacz tabelę


Sprzedaż reklamy tranzytowej wyniosła w I kwartale br. 2,17 mln zł, 19 proc. mniej niż rok wcześniej. - Problemy związane z mniejszym zainteresowaniem reklamą tranzytową omawiane były przez nas wielokrotnie. Ważny pozostaje fakt, że większość zakładów komunikacyjnych stworzyło takie „możliwości” korzystania z taboru komunikacji miejskiej, z których klienci nie chcą korzystać. Stąd tak ważne są dążenia branży do zmiany koncepcji sytuowania reklam na środkach komunikacji miejskiej. Jeżeli będzie ona odpowiadać reklamodawcom, wówczas jej udział w sprzedaży ponownie się zwiększy - opisuje Lech Kaczoń.

Zobacz tabelę


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline,  Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas