Telewizja2023-11-18
2

Telewizja publiczna jest „technicznie niewypłacalna”

Siedziba SABC (fot. sabc.co.za)Siedziba SABC (fot. sabc.co.za)

Wiceminister komunikacji Republiki Południowej Afryki Philly Mapulane powiedział w parlamencie, że nadawca publiczny SABC jest technicznie niewypłacalny. Może także doprowadzić do bankructwa innego podmiotu państwowego - spółki Sentech, która jest operatorem nadajników radiowych i telewizyjnych w RPA. 

Dług SABC wobec Sentech sięga 700 mln randów, czyli około 155 mln zł. To blisko połowa rocznych przychodów tej firmy. Południowoafrykański nadawca publiczny przedstawił swój plan na rok finansowy 2023/2024 rządowi kilka dni temu. Miejscowe media zauważają, że miało to nastąpić pół rok temu. Przesłana strategia nie zadowoliła władz RPA. SABC dostał czas do końca listopada na skorygowanie planu i poszukanie większych oszczędności oraz sposobów na poprawę sytuacji.

Przyczyny problemów nadawcy publicznego

Przychody SABC w roku finansowym 2022/2023 były o 7,9 proc. niższe niż rok wcześniej i o 27 proc. niższe niż przewidywał budżet stacji. Firma odnotowała stratę netto w wysokości 1,1 miliarda randów, czyli równowartość 224 mln złotych. W portfolio nadawcy publicznego z RPA są kanały SABC 1, SABC 2, SABC 3, SABC Education, SABC News, SABC Sport, SABC Lehae.

Choć w Polsce już dekadę temu doszło do wyłączenia analogowego sygnału naziemnego, to w biedniejszych częściach świata wciąż są prowadzone takie emisje. Jednym ze źródeł kłopotów SABC jest odejście od analogu w RPA, wiążące się z inwestycjami po stronie operatorów nadajników i samych widzów. W afrykańskim kraju są też problemy z przekonaniem obywateli do płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Plan, który forsowała telewizja publiczna z Republiki Południowej Afryki opierał się na wyższych przychodach z serwisu streamingowego SABC+. Usługa nie przyniosła jednak spodziewanych wyników. W Afryce z powodu problemów z szybkimi i nielimitowanymi łączami internetowymi, takie platformy dopiero raczkują. Nie zniechęca to zagranicznych graczy. Na przykład Canal+ stopniowo zwiększa udziały w spółce MultiChoice z RPA, właścicielu platformy cyfrowej DStv, płatnego pakietu naziemnego GOtv i serwisu streamingowego Showmax.

W 2022 roku Telewizja Polska zanotowała 50,7 mln zł straty netto. Pod kreską była pierwszy raz od 2016 roku. Przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się w ub.r. o 9,5 proc. do 3,56 mld zł, z czego wpływy sprzedażowe netto - z 3,15 do 3,14 mld zł. Natomiast koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby poszły w górę z 88,2 do 166,3 mln zł, a wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w dół z 19 mln zł zysku do 17,9 mln zł straty.
 

Autor:ag

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas