Badania2015-12-21
14

Rezygnację z płatnej telewizji rozważa prawie 30 proc. jej klientów, częściej nc+ niż Cyfrowego Polsatu

15 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej rozważa możliwość zakupu dostępu do kablówki lub satelity. Blisko dwa razy większy odsetek widzów płatnej telewizji myśli o porzuceniu płatnej oferty - wynika z badania MEC.

W porównaniu z poprzednim rokiem nastroje klientów płatnej telewizji i widzów naziemnej telewizji cyfrowej ustabilizowały się. Lekko zmalał odsetek chętnych do porzucania kablówki bądź satelity - z 30 proc. do 27 proc. Zmniejszył się jednak także odsetek widzów naziemnej telewizji cyfrowej, którzy myśleliby o migracji do płatnej oferty: z 20 proc. do 15 proc.

Jeśli przeanalizować skłonność do cord-cuttingu (z ang. odcięcie kabla, rezygnacja z płatnej subskrypcji TV) wśród klientów różnych operatorów, największy odsetek rozważających porzucenie oferty zaobserwowano wśród abonentów nc+ - 35 proc. z nich myślało w ciągu ostatniego roku o rezygnacji z usług, podczas gdy w przypadku Cyfrowego Polsatu było to 23 proc. W przypadku kablówek największy odsetek "potencjalnych" cord-cutterów występuje wśród klientów UPC.

Na pierwszym planie, jako główna motywacja do rezygnacji z kabla lub satelity, pozostaje cena. Ma ona większy wpływ na postawy klientów platform cyfrowych – 3 na 4 rozważających rezygnację twierdzi, że jego aktualna oferta jest za droga.

Wśród badanych, którzy twierdzą, że w ciągu ostatniego roku porzucili płatną telewizję, ponad połowa jako główny powód podaje atrakcyjność oferty bezpłatnej, naziemnej telewizji. Dla blisko 50 proc. decydująca była cena. Z kolei wśród klientów płatnej TV, którzy zmienili na przestrzeni ostatniego roku operatora, więcej niż co trzeci twierdzi, że znalazł tańszą ofertę, a 32 proc. skusiła szerokość wyboru kanałów oferowanych przez konkurencyjnego operatora. Ponad 25 proc. zwracała uwagę na przejrzystość oferty.

Widzów płatnej TV, którzy nie rozważają cord-cuttingu, przy obecnej ofercie trzymają przede wszystkim internet w pakiecie, cena oraz dostęp do kanałów sportowych.

A jakie stacje są dla klientów płatnej TV ważne na tyle, że są gotowi nadal płacić za swoją ofertę? Na czoło rankingu wysunął się w tym roku Eurosport. Kobiety częściej wskazywały kanały filmowe i lifestyle’owe - w czołówce ich rankingu znajdują się Canal+ i HBO. Dla mężczyzn najważniejsze są stacje sportowe i dokumentalne. Numerem jeden wśród klientów powyżej 50 roku życia są TVP Seriale - 67 proc. z nich twierdzi, że płaci za kablówkę lub satelitę właśnie z uwagi na tę stację.

Wśród widzów telewizji naziemnej 15 proc. rozważa zakup płatnej oferty, a znakomita większość z nich bierze pod uwagę platformę cyfrową. Największy odsetek widzów naziemnych, którzy biorą pod uwagę przejście do płatnej TV, rekrutuje się z najmłodszych grup badanych (15-24 lata i 25-34 lata).

2/3 zainteresowanych zakupem abonamentu widzów naziemnych uważa, że oferta bezpłatnej telewizji jest za wąska. Ci, którzy nie rozważają zakupu płatnej telewizji, motywują to względami finansowymi (zbyt droga oferta operatorów) i satysfakcją z dostępnej w telewizji naziemnej oferty kanałów (30,5 proc.).

Badanie zostało zrealizowane przez agencję mediową MEC za pośrednictwem wywiadów telefonicznych i internetowych, na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dla populacji telewidzów w Polsce, liczącej 1100 respondentów w wieku 15+.

Autor:km

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas