Badania2014-07-22
1

Rodzina najważniejszym czynnikiem zapewniającym szczęście

W poszukiwaniu szczęścia Polacy zwracają się przede wszystkim ku rodzinie, mniejszą wagę przykładając do wiary, pracy i więzi międzyludzkich - wynika z badania Reader's Digest.

W badaniu zapytano co jest najważniejszym czynnikiem zapewniającym szczęście: więzi międzyludzkie, rodzina, wiara czy praca. W każdym z 10 krajów objętych badaniem najważniejsza okazała się rodzina. Na pierwszym miejscu umieściło ją blisko 3/4 respondentów (71 proc.).

Daleko za rodziną, na drugim miejscu, znalazła się wiara (16 proc.), za wyjątkiem Brazylii i USA, gdzie 1/3 respondentów uznała ją za najważniejszą (odpowiednio 26 proc. i 32 proc.). Na trzecim miejscu uplasowała się praca (7 proc.), a za czynnik najmniej istotny uznano więzi międzyludzkie (6 proc.).

W Polsce 61 proc. respondentów odpowiedziało, że tym, co w największym stopniu zapewnia im szczęście, jest rodzina. Sporo mniej, bo 18%, wskazało wiarę, 12 proc. - pracę, a 9 proc. - więzi międzyludzkie.

Rodzina znalazła się w każdym kraju na pierwszym miejscu. Wskazało na nią od 61 proc. (w Polsce i Rumunii) do 83 proc. respondentów (na Węgrzech). Rezultaty były podobne wśród wszystkich pytanych, co pokazuje, że rodzina czyni respondentów szczęśliwymi bez względu na płeć, wiek czy stan cywilny.

USA okazały się krajem, w którym najwyższy odsetek respondentów wskazał wiarę jako najważniejsze źródło szczęścia (32 proc.). Na drugim miejscu pod tym względem znalazła się Brazylia (26 proc.), a na trzecim - ex aequo Polska i Rumunia (18 proc.).

Najmniejszy odsetek respondentów wskazał na pracę jako najważniejszy czynnik zapewniający szczęście w USA i na Węgrzech (3 proc.). Na przeciwnym biegunie znalazły się Polska i Rumunia - po 12 proc.

Najmniej respondentów - zaledwie 1 proc. - wskazało więzi międzyludzkie jako główne źródło szczęścia w Brazylii. Tuż za nią uplasowały się USA (2 proc.). Natomiast na szczycie rankingu pod tym względem znalazły się Niemcy, Polska i Rumunia (po 9 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone przez Reader’s Digest za pośrednictwem internetu wśród ponad 6800 czytelników pisma z 10 krajów (USA, Brazylia, Czechy, Finlandia, Niemcy, Polska, Rumunia, Rosja, Słowenia, Węgry).

Autor:km

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas