Internet2014-07-01
1

Rośnie wartość reklamy online, reklama mobilna zyskała ponad 100 proc.

Od stycznia do marca br. wartość polskiej reklamy internetowej wyniosła 573,9 mln zł, o 38,2 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7,1 proc.

Dominującym typami reklam w sieci są niezmiennie display i SEM. Ten pierwszy stanowił 42 proc. całego rynku, o 1,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, a drugi - tak jak przed rokiem 37 proc. Wartość pierwszego zwiększyła się w skali roku o 11 proc., głównie dzięki wzrostowi o 19 proc. wydatków na formaty wideo. Natomiast inwestycje na marketing w wyszukiwarkach wzrosły o 7 proc.

Jako jedyny z głównych typów reklamy spadek wartości (o 3 proc.) zanotował e-mail marketing. Za to wydatki na reklamę mobilną urosły w skali roku aż o 118 proc.

Wśród marketerów zdecydowanie największy udział w rynku reklamy internetowej miała w I kwartale br. branża motoryzacyjna (22 proc.). Z kolei wydatki dostawców usług biznesowych podskoczyły rok do roku o 49 proc., a producentów napojów i alkoholi - o 26 proc.

- Wydatki na reklamę w internecie niezmiennie rosną. Po pierwszych trzech miesiącach 2014 r. obserwujemy dynamikę podobną do zeszłorocznej, co pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają się one także w ożywieniu, które jest widoczne na całym rynku reklamowym, szczególnie we wzrostach wydatków na radio i telewizję - czyli mediów, które w zeszłym roku notowały spadki. Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 mld zł - komentuje Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.


O badaniu:
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak  i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 30 maja 2014.

Autor:pr

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas