Reklama2016-03-22
1

Rynek reklamowy w Polsce urośnie w br. o 3,5 proc., na świecie o 4,6 proc. (analiza)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W 2016 roku wartość wydatków reklamowych w Polsce zwiększy się o 3,5 proc., do 6,963 mld zł netto. Globalnie ten wzrost wyniesie 4,6 proc., do 579 mld dolarów - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group.

- O ile światowy rynek reklamy stabilnie rośnie mimo trudnej sytuacji ekonomicznej, tak polskiemu nadal sprzyja korzystna koniunktura. Nasza gospodarka na razie opiera się widocznemu na świecie trendowi spowolnienia, a jego ewentualny negatywny wpływ może zostać - przynajmniej w krótkiej perspektywie - zrównoważony wzrostem konsumpcji, będącym efektem wprowadzenia programu Rodzina 500 Plus - uzasadnia tę prognozę Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

Zdecydowanie największymi sektorami reklamowymi niezmiennie są telewizja i internet. W telewizji zdaniem ZenithOptimedia Group wydatki reklamowe wrosną w br. o 2,9 proc. To prognoza o 0,3 pkt proc. wyższa niż kwartał wcześniej, co firma uzasadnia dużym wypełnieniem bloków reklamowych pomimo wzrostów stawek cennikowych, podwyższeniem klastrów open oraz zainteresowaniem reklamodawców promocją przy okazji Euro 2016 i igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro.

Z kolei nakłady na reklamy internetowe wzrosną o 11,5 proc. - Rok 2016 zapowiada się dość optymistycznie dla segmentu online, a to za sprawą zwrotu w kierunku programmatic buying. Pozwala on na lepszą optymalizację i targetowanie kampanii, daje możliwość synchronizacji kampanii online z telewizyjną, a automatyzacja usprawnia zakup - jest szybszy i uruchamiany w dowolnym momencie. Znacząco wzrasta również dostępność powierzchni w tym modelu zakupu, w tym także powierzchni wideo. Przekłada się to na wzrost udziału programmatic buying - w tym roku zakup w tym modelu będzie już stanowił kilkanaście procent wartości rynku digital - analizuje Monika Bronowska.

W radiu inwestycje reklamowe wzrosną o 4,8 proc., głównie dzięki dominującym marketingowo w tym medium branżom handlu i farmacji. ZenithOptimedia Group zaznacza, że bloki reklamowe w pasmach dziennych są coraz bardziej wypełnione. Z kolei wartość reklamy kinowej zwiększy się o 1,3 proc.

Duże spadki nastąpią natomiast w prasie: nakłady reklamowe w dziennikach zmaleją o 16,3 proc., a w magazynach - o 13,8 proc. Natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną spadną o 0,7 proc.

Globalnie wydatki reklamowe według ZenithOptimedia wyniosą w br. 579 mld dolarów, o 4,6 proc. więcej niż w ub.r. Natomiast przyszłym roku wzrosną do 603 mld dolarów.

Na drugiej podstronie szczegółowe prognozy dla rynków zagranicznych

Autor:tw

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas