Internet 2008-04-02
1

Ryszard Wojciechowski

Rozmowa z Ryszardem Wojciechowskim, prezesem zarządu Internet Group (IGroup), o planach rozpoczęcia działalności jako MVNE, ekspansji zagranicznej i inwestycjach w rozwiązania E/M Marketingowe.

Łukasz Kłosowski: Internet Group działalność opiera na pięciu filarach, o jakie filary chodzi?
Ryszard Wojciechowski:
Obecnie Internet Group SA to holding giełdowy skupiający spółki prowadzące działalność w następujących segmentach: Platforma Mediowa, Call Center, Platforma Biznesowa, Media on line oraz E/M Marketing. Pod pięcioma filarami biznesowymi skupione są wyspecjalizowane spółki z obszaru mediów, marketingu i nowych technologii. Między nimi zachodzi synergia biznesowa - spółki korzystają nie tylko z własnego know-how, ale budują wspólną bazę klientów, którym świadczą szereg różnorodnych usług z portfela Grupy. Często - i to nas wyróżnia na rynku - są to liderzy w swoich kategoriach, jak CR Media Consulting (outsourcing usług planowania i zakupu powierzchni reklamowej), Call Center Poland (outsoursing sprzedaży i obsługi klienta) czy Ad.net (lider w regionie CEE wśród domów sprzedaży reklam w internecie).

Poprzez swoje spółki Internet Group oferuje produkty, usługi, jak i rozwiązania dla klientów indywidualnych i biznesowych (pod marką Halonet - telefonia internetowa, dostęp do internetu, lokalizator IMapa, usługi hostingu i kolokacji, wirtualne biuro). Internet Group może też samodzielnie pozyskiwać nie tylko reklamodawców, ale i usługobiorców, czemu służą witryny społecznościowe pino.pl i patrz.pl. W strukturze posiadamy spółki, które zajmują się nie tylko badaniem mediów pod kątem ich efektywności reklamowych czy doradztwem w tym zakresie (CR Media Consulting). Sami pozyskujemy reklamy zarówno dla swoich projektów, jak i dla innych podmiotów (np. Ad.net, Ad Meritum). Zaplecze, jakie dają Grupie wchodzące w jej skład spółki, pozwala na samodzielne prowadzenie szeroko rozumianej sprzedaży (m.in. przez telefon, internet), jak i świadczenie takich usług zewnętrznym podmiotom.

Zysk za zeszły rok wyniósł 9,6 mln zł, przy przychodach 249 mln. Z czego Internet Group czerpie głównie zyski?
W 2007 roku zyski przede wszystkim generowały spółki zgrupowane w Platformie Mediowej - z działalności w zakresie usług planowania i zakupu powierzchni reklamowej w prasie, radiu i internecie. W 2008 roku drugim co do wielkości źródłem przychodów będzie Call Center. W następnych latach dołączą pozostałe trzy filary - Platforma Biznesowa, E/M Marketing, Media on line. Zgodnie z założeniami strategii, w ciągu pięciu lat, każdy z tych filarów ma generować między 16 a 25 proc. wyniku finansowego netto.

W 2007 roku nastąpiło połączenie z CR Media. Jak ważne są przychody związane z marketingiem i reklamą internetową?
Przychody związane z szeroko rozumianym marketingiem, w tym z reklamą internetową, stanowią około 85 proc. przychodów osiągniętych przez całą Grupę w 2007 roku. Przychody z reklamy internetowej wyniosły 83,3 mln zł.

Halonet: Zamierzacie rozpocząć działalność jako MVNE, na czym to polega?
To prawda. Niedługo ruszymy jako operator MVNE, czyli dostawca usług i produktów umożliwiających różnym podmiotom uruchamianie pod własnym brandem i z własnym konceptem MVNO. Jednym z nich na pewno będzie nasza własna marka Pino Mobile. W obszarze bardziej zaawansowanych modeli biznesowych rozważamy wprowadzenie rozwiązań opartych na oferowaniu darmowych połączeń w zamian za odsłuchiwanie lub oglądanie przez abonentów reklam. Myślimy też o rozszerzeniu działalności w krajach regionu.

Jaki jest model biznesowy portalu pino.pl?
Taki, jak wiele podobnych projektów społecznościowych na świecie, czyli reklama, sponsoring, akcje marketingowe i płatny kontent.

Podobno zamierzacie inwestować w znajdujący się tam kanał telewizyjny. Jak wyglądają plany telewizyjne IG?
To ma być telewizja interaktywna z prawdziwego zdarzenia, a tę interakcję najpełniej wykorzystać właśnie w internecie. Zatem od internetu startuje nasz projekt, który docelowo powinien być i w ofercie operatorów kablowych, jak i na satelicie oraz w mobile.

Rozwój narzędzi E/M Marketingowych w ramach istniejących struktur - czy w ten kontekst wpisuje się Uppfylla, czym jest Uppfylla?
Nowoczesny marketing i kontakt z konsumentem w perspektywie najbliższych lat przeniosą się do internetu. Powtarzam to jak mantrę, wygra ten, kto znajdzie najlepszy model zmonetaryzowania konsumenta. Jako jedna z niewielu polskich firm postanowiliśmy zainwestować w rozwojowy projekt technologiczny z USA. W tym celu podpisaliśmy umowę inwestycyjną z amerykańską firmą technologiczną Uppfylla Inc. Celem jest stworzenie narzędzia, które w danym czasie umożliwia internautom o podobnych zainteresowaniach, nawiązanie ze sobą kontaktu w każdym miejscu sieci i na każdej stronie. Internet Group będzie udziałowcem i partnerem technologicznym tego projektu. Jak mówią nam twórcy Uppfylli, ich przedsięwzięcie to kolejny etap w ewolucji internetu.

Internet Group jako broker internetowy zamierza oferować swoje usługi za granicą. Jakie rynki i jakie usługi?
Zacznę od oceny dynamiki wzrostów na tym rynku, który jest dla nas szczególnie interesujący. 2007 rok charakteryzował się dobrą koniunkturą na rynku mediów online. Działo się to zarówno w Polsce, jak i w całym regionie Europy Środkowowschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów bałtyckich, gdzie od kilku lat prężnie działają nasze spółki skupione pod marką Ad.net. i Pino. Ad.net jest niekwestionowanym liderem ekspansji na rynku mediów online w krajach bałtyckich. Po Litwie, gdzie uzyskaliśmy w ciągu kilku lat 50 proc. udziału w rynku reklamy internetowej, spółka dynamicznie rozwija swoją działalność na Łotwie i w Estonii. W 2007 roku Ad.net z zagranicznej działalności uzyskał blisko 11 mln zł, a marże ze sprzedaży na tamtych rynkach wyniosły blisko 3,5 mln zł. W 2008 roku głównym celem działalności Ad.netu za granicą jest praktyczna realizacja planów dotyczących rozbudowy sieci w Europie Środkowowschodniej. W bieżącym roku rozpoczynamy działalności na Ukrainie i na Słowacji. Jeszcze w tym półroczu chcemy zakończyć rozmowy z partnerami z takich krajów jak Bułgaria, Wegry, Chorwacja. W planach pozostałe rynki, czyli Rumunia, Słowenia, Serbia, Bośnia i Macedonia.

Call Center, jaką widzi Pan synergię z innymi produktami Grupy?
Spółki działające w ramach filaru call/contact center uzupełniają kanał dotarcia do potencjalnych odbiorców z przekazem marketingowym. Akwizycja spółek działających w tym segmencie rynku to także rozszerzenie naszej oferty o sprzedaż konkretnych ofert towarów i usług. W ten sposób w ramach Internet Group stwarzamy unikalną ofertę na rynku, oferując sposoby dotracia do kosumenta w oparciu o działania wsparcia telesprzedaży (Call Center), promocję poprzez internet i inne media (Ad.net, CR Media), wzmocnioną o sieć sprzedaży bezpośredniej dzięki własnej bazie danych (Pino, Halonet, IMapa, businessconect.pl).

Proszę o przykłady innych synergii?
Naszych pięć filarów działalności - media on line, dwie platformy internetowe skupiające różne grupy klientów, Call Center potrzebne do ich obsługi i firma E-marketingu - tworzą kompleksową ofertę obsługi dla klienta. W praktyce wygląda to w następujący sposób. Firma, która do nas przyjdzie, ma zapewnione najpierw kompleksowe badania rynku dzięki CR Media Consulting. Nasza dywizja E-marketingu pomoże przygotować odpowiednio dopasowany przekaz marketingowy, a dzięki Pino i platformie biznesowej przekaz trafi do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Call Center zapewni sprzedaż bądź promocję produktów i obsługę informacyjną przedsięwzięcia, kontakt między firmą a klientami. Tak w skrócie można opisać model działania. W przyszłości wszystko przeniesie się do internetu, dlatego jesteśmy przekonani, że nasze przychody będą rosły, bo firmy będą chciały coraz efektywniej wydawać tam pieniądze.

Autor: Łukasz Kłosowski

Więcej informacji: Ryszard Wojciechowski

KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas