Radio2019-10-18
6

Rzecznik Praw Obywatelskich pyta szefa PKW o skargi na kampanię wyborczą w mediach publicznych

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar wystosował pytanie do Państwowej Komisji Wyborczej o skargi na przedstawianie kampanii wyborczej przez publicznych nadawców. Wcześniej od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji otrzymał odpowiedź, że nie monitorowała publicznych nadawców pod tym kątem.

Adam Bodnar zapytał przewodniczącego PKW po tym, jak Towarzystwo Dziennikarskie opublikowało cząstkowy raport na temat publicznej telewizji i publicznego radia w trakcie tegorocznej kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu. Z analizy wynikało, że „Wiadomości” TVP1 w trakcie kampanii w ciągu dziesięciu dni wyemitowały 72 tematy związane z wyborami (na 103 pokazanych łącznie). Najwięcej razy pokazywanym politykiem był Jarosław Kaczyński, najczęściej prezentowano tematy korzystne dla władz, posługiwano się fake-newsami lub prezentowano materiały wyborcze PiS. Podobne wnioski wysunięto w raporcie przygotowanym po kampanii do majowych wyborów do europarlamentu.

Rzecznik Praw Obywatelskich w lipcu br. spytał Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, czy będzie prowadziła monitoring jesiennej kampanii. Powołał się przy tym na majowy raport Towarzystwa Dziennikarskiego. Poprosił też przewodniczącego KRRiT o ustosunkowanie się do raportu oraz o informację, jak zostanie on wykorzystany przez Radę. - We wrześniu 2019 r. przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski odpisał RPO, że Rada nie będzie prowadzić stałego monitoringu kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu w mediach publicznych, lecz tylko interwencyjny - czytamy w piśmie Bodnara.

Szef KRRiT napisał też Rzecznikowi Praw Obywatelskich, że w lipcu br. zwracał uwagę na „braki metodologiczne” raportu Towarzystwa Dziennikarskiego. - Wobec odmowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadzenia stałego monitoringu wyborczego, to sygnały od wyborców i innych podmiotów biorących udział w kampanii wyborczej, jak również opracowania i raporty organizacji społecznych, wydają się stanowić obecnie szczególnie istotne źródło wiedzy dotyczącej problematyki funkcjonowania mediów w okresie kampanii wyborczych - napisał w zeszłym tygodniu Adam Bodnar do przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej Wiesława Kozielewicza.

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/powyborczy-uklad-sil-w-mediach-publicznych-dzieki-pluralizmowi-tvp-pis-osiagnelo-rekordowy-wynik ##

RPO poprosił go o informację na temat ewentualnych skarg, które otrzymała PKW, dotyczących relacjonowania kampanii wyborczej w mediach publicznych. Odpowiedź jeszcze nie wpłynęła. Ani Adam Bodnar, ani szef PKW nie odpowiedzieli na naszą prośbę o skomentowanie wniosku.

PiS wygrał wybory

W niedzielnych wyborach do Sejmu PiS uzyskał 43,59 proc. głosów, Koalicja Obywatelska - 27,40 proc., SLD - 12,56 proc., PSL - 8,55 proc., a Konfederacja - 6,81 proc. - podała w poniedziałek wieczorem Państwowa Komisja Wyborcza.

Jak poinformował przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Wiesław Kozielewicz, w niedzielnych wyborach do Sejmu na wszystkie listy kandydatów na posłów oddano łącznie 18 470 710 ważnych głosów. Na PiS zagłosowało 8 051 935 osób, czyli 43,59 proc. Z kolei na Koalicję Obywatelską oddano 5 060 355 głosów, co stanowi 27,40 proc. Komitet wyborczy SLD skupiający również Wiosnę i Lewicą Razem zdobył 2 319 946 głosów, czyli 12,56 proc. Na komitet wyborczy PSL oddano 1 578 523 głosy, co stanowi 8,55 proc. Piąte miejsce zajęła Konfederacja, na którą oddano 1 256 953 głosy, co daje im wynik 6,81 proc.

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/wybory-do-sejmu-2019-wyniki-ipsos-chwalony-za-trafny-sondaz-w-dniu-wyborow-analiza-mobilizacji-elektoratow ##

Frekwencja wyniosła 61,74 proc.

Autor:jk

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas