Prasa2013-03-06
26

„Rzeczpospolita” o 36 proc. w dół, „GP Codziennie” jedynie zyskała

„Gazeta Polska Codziennie” to jedyny ogólnopolski dziennik, który w styczniu br. zanotował wzrost średniej sprzedaży ogółem. Pozostałe tytuły straciły, a najwięcej - prawie 36 proc. - „Rzeczpospolita”, którą przegonił „Dziennik Gazeta Prawna” - liderem „Fakt”.

W styczniu br. średnia sprzedaż ogółem liderującego dziennika „Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 361 617 egz., co oznacza spadek o 8,71 proc. w stosunku do stycznia 2012 roku - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Druga pozycja należała tradycyjnie do „Gazety Wyborczej” (Agora). Każde jej wydanie w styczniu br. sprzedawało się średnio w liczbie 217 902 egz., po spadku o 17,34 proc. Na podium znalazł się jeszcze tabloid „Super Express" (Murator) ze średnią sprzedażą ogółem na poziomie 159 279 egz., czyli o 5,12 proc. mniejszą niż rok wcześniej.

Z piątej na czwartą pozycję awansował „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes), który zanotował jednak spadek sprzedaży ogółem o 15,7 proc. do 64 051 egz.

Natomiast z czwartego na piąte miejsce spadła kierowana od stycznia br. przez Bogusława Chrabotę „Rzeczpospolita” (Gremi Media, dawniej Presspublica), a jej średni wynik uplasował się na poziomie 63 563 egz. Zanotowała ona tradycyjnie największy spadek w zestawieniu, wynoszący tym razem aż 35,78 proc. To zdecydowanie więcej niż w poprzednich miesiącach - w październiku ub.r. tytuł ten stracił tylko 24,72 proc., w listopadzie ub.r. , czyli tuż po aferze trotylowej - 22,18 proc., a w grudniu ub.r. - 19,63 proc. 

Z danych ZKDP wynika, że tak duży spadek sprzedaży ogółem „Rzeczpospolitej” wynika ze sporego zmniejszenia liczby prenumeratorów. W styczniu 2012 roku w prenumeracie sprzedawało się 54 777 egz., w grudniu ub.r. raptem o 1,3 tys. mniej egz., ale w styczniu 2013 roku już tylko 45 368 egz., co oznacza spadek rok do roku o ponad 9,4 tys. egz.

Siódmą lokatę zajęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), której średnia sprzedaż ogółem w styczniu br. wyniosła 29 814 egz. To o 10,61 proc. więcej niż w styczniu 2012 roku. To jedyny tytuł ze wzrostem w pierwszym miesiącu br.

Drugim największym spadkiem w styczniu br. dotknięta została także wydawana przez Gremi Media niszowa „Gazeta Giełdy Parkiet”. Jej średnia sprzedaż ogółem zmalała o 19,95 proc. i wyniosła 3 699 egz., co dało temu tytułowi ostatnie miejsce w rankingu.

Zobacz tabelę


W styczniu br. w porównaniu do grudnia ub.r. wzrosty sprzedaży ogółem zanotowały dwa dzienniki: „Fakt” (o 4,68 proc.), „Super Express” (o 0,27 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (o 11,82 proc.). Pozostałe tytuły straciły, a największy spadek zanotowała „Rzeczpospolita” - wyniósł on 12,15 proc.

Zobacz tabelę

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(26)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas