Internet2019-06-13
3

Serwisy społecznościowe: Facebook, Fotka i GG ze spadkami. Instagram, Twitter i Reddit mocno w górę

Facebook pozostaje zdecydowanie najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce, przy czym w skali roku podobnie jak GG.pl i Fotka.com zanotował spadki odwiedzalności. Dużo zyskały natomiast Instagram, Twitter i Reddit. Wśród aplikacji lideruje Messenger mający dwa razy więcej użytkowników niż WhatsApp, natomiast Tik Tok wyprzedza Twittera.

W kwietniu br. przeglądarkową wersję Facebooka odwiedziło 22 mln użytkowników, czyli 77,93 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali w serwisie 4,08 mld odsłon, a każdy spędził tam średnio 6 godzin, 11 minut i 25 sekund - pokazują wyniki badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.

Facebook jest zdecydowanym liderem serwisów społecznościowych we wszystkich tych statystykach. Miał ponad trzy razy więcej użytkowników niż kolejne pod tym względem Instagram (6,84 mln) i Twitter (6,12 mln). Jeśli chodzi o przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego, to po ponad godzinie zanotowały jeszcze tylko Fotka.com (3 godziny, 56 minut i 7 sekund) oraz GG.pl (2 godziny, 9 minut i 3 sekundy).

Dominacja Facebooka jest największa w liczbie odsłon. Serwis zanotował ich 4,08 mld, natomiast pozostałe siedem serwisów z zestawienia - 555,71 mln. Na Instagramie 6,84 mln internautów wykonało 147,08 mln odsłon (średnio 21,5 odsłony na odwiedzającego), natomiast Fotka.com przy 391,3 tys. użytkowników miała 165 mln odsłon (421,6 odsłony na odwiedzającego).

Wykop.pl zanotował 4,63 mln użytkowników i 78,51 mln odsłon, kilkakrotnie więcej niż jego amerykański odpowiednik Reddit.com (1,24 mln użytkowników i 15,32 mln odsłon).

Zestawienie obejmuje serwisy służące głównie do komunikacji między użytkownikami, dlatego nie uwzględniliśmy m.in. YouTube’a (opartego na treściach wideo), Goldenline.pl i Linkedin.com (wykorzystywanych do promowania się na rynku pracy) oraz NK.pl (od kilku lat skupionej na grach internetowych).

W skali roku Facebook zanotował spadek o 0,94 pkt proc. zasięgu, 487,04 mln odsłon oraz 48 minut i 11 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez użytkownika (to odpowiednio 1,2, 10,7 i 11,5 proc. w dół).

Procentowo jeszcze więcej straciły Fotka.com i GG.pl. W przypadku pierwszego serwisu zasięg zmalał o 0,43 pkt proc. (czyli 23,6 proc.), a liczba odsłon o 23,2 mln (12,3 proc.) przy wzroście średniego czasu korzystania przez użytkownika o 13 minut i 39 sekund (6,1 proc.). Natomiast GG.pl zanotowało spadek o 0,33 pkt proc. zasięgu i 8,32 mln odsłon (27,3 i 18,3 proc.), a przeciętny czas czasu korzystania ze strony wydłużył się o 13 minut i 15 sekund (11,4 proc.).

Natomiast Pinterest przy wzroście zasięgu o 2,1 pkt proc. (23,8 proc.) stracił 2,08 mln odsłon (8,3 proc.) oraz 2 minuty i 57 sekund średniego czasu korzystania (8,6 proc.).

Pozostałe serwisy z zestawienia osiągnęły duże wzrosty. Instagram zyskał 4,73 pkt proc. zasięgu, 87,72 mln odsłon oraz 6 minut i 39 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez użytkownika (to odpowiednio 24,3, 147,8 i 41,1 proc. w górę), a Twitter - 8,76 pkt proc. zasięgu, 50,48 mln odsłon oraz 4 minuty i 40 sekund średniego czasu korzystania (67,8, 128,7 i 33,7 proc. w górę).

Wykop.pl przy wzroście zasięgu o 2,57 pkt proc. (18,6 proc.) i liczby odsłon o 10,33 mln (15,1 proc.) zanotował spadek przeciętnego czasu korzystania o 3 minuty i 57 sekund (8,6 proc.). Natomiast Reddit.com zyskał 1,84 pkt proc. zasięgu, 9,02 mln odsłon oraz 5 minut i 26 sekund średniego czasu korzystania (to 71,9, 143,3 i 41,3 proc. w górę).

Messenger dominuje wśród aplikacji

Wśród aplikacji społecznościowych zdecydowanym liderem jest Messenger, z którego w kwietniu skorzystało 16,1 mln użytkowników, czyli 57,05 proc. wszystkich polskich internautów.

W zestawieniu są też inne aplikacje należące do Facebooka: WhatsApp (8,19 mln użytkowników) i Facebook Lite (1,61 mln). Instagram miał 6,82 mln użytkowników, dwa-trzy razy więcej niż Snapchat (2,35 mln) i Pinterest (1,75 mln).

Natomiast TikTok z 1,31 mln użytkowników wyprzedził aplikację Twittera, z której korzystało 1,17 mln internautów.

Kilka aplikacji, m.in. mobilne GG i Fotka, zanotowało zbyt małą odwiedzalność, żeby została ona oszacowana w badaniu Gemius/PBI.

Ponieważ w grudniu ub.r. w badaniu Gemius/PBI wprowadzono duże zmiany w pomiarze ruchu w aplikacjach mobilnych, dokładnie analizowanie zmian ich wyników w skali roku jest niemiarodajne.

Widać natomiast, że spośród czołowych aplikacje największe wzrosty zasięgu zanotowały Messenger, WhatsApp i Instagram.

Autor:tw

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas