Internet2020-09-15
5

Netflix liderem, dominuje w mobile’u. W dół vod.pl, TVP VOD i mobilne HBO GO (TOP serwisów i aplikacji VoD)

Reed Hastings, CEO NetflixaReed Hastings, CEO Netflixa

Przeglądarkowy Netflix miał w sierpniu br. zdecydowanie najwięcej polskich odwiedzających i odsłon, a jego aplikacja mobilna zanotowała dwa razy więcej użytkowników niż dalsze dziewięć łącznie. Osiągnął też największe wzrosty rok do roku, natomiast znacząco zmalały wyniki vod.pl, TVP VOD i aplikacji mobilnej HBO GO.

Według wyników badania Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w zeszłym miesiącu przeglądarkową wersję Netflixa odwiedziło 5,08 mln polskich internautów, co dało 18,6 proc. zasięgu. Użytkownicy wykonali w serwisie 73,83 mln odsłon, każdy średnio 14,5.

Netflix jest zdecydowanym liderem w liczbie odwiedzających i odsłon. Zajmująca drugie miejsce sekcja VoD portalu WP.pl zanotowała 2,86 mln użytkowników, a wspólnie z trzema dalszymi witrynami miały łącznie 72,4 mln odsłon, czyli nieco mniej od Netflixa. Amerykański serwis, tak samo jak cztery inne z rankingu, w badaniu Gemius/PBI nie jest audytowany.

Globalnie Netflix w drugim kwartale br. osiągnął wzrost przychodów o 24,9 proc. do 6,15 mld dolarów oraz 720 mln dolarów zysku netto. Liczba jego subskrybentów zwiększyła się o 10,09 mln do 192,95 mln. Prognozuje, że trzecim kwartale zyska tylko 2,5 mln subskrybentów. Serwis nie podaje, ilu ma subskrybentów w Polsce, według szacunków firmy Comapritech na koniec marca było ich 880 tys.

Według badania Gemius/PBI serwis rekordowe wyniki (5,68 mln użytkowników, 92,89 mln odsłon) osiągnął w kwietniu, kiedy obowiązywała największa izolacja społeczna z powodu epidemii koronawirusa.

Player i HBO GO przyciągają jak Netflix

W dziale Premium na CDA.pl 2,64 mln internautów wygenerowało w sierpniu 28,81 mln odsłon, a na vod.pl (Ringier Axel Springer Polska) 2,31 mln użytkowników wykonało 6,18 mln odsłon. Notowane na giełdzie CDA podało, że na koniec czerwca z usługi CDA Premium korzystało 280,1 tys. użytkowników, wobec 300 tys. w połowie maja. Firma w drugim kwartale br. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych rok do roku o 50 proc. do 15,57 mln zł oraz zysku netto z 2,3 do 4,37 mln zł.

Dalej w zestawieniu są platformy VoD pięciu nadawców telewizyjnych, u których w wakacje trwa przerwa między ramówkami. TVP VOD miało 1,96 mln użytkowników i 23,67 mln odsłon, Player.pl (Grupa TVN Discovery Polska) - 1,83 mln użytkowników i 26,15 mln odsłon, a HBOGO.pl - 1,54 mln odwiedzających i 25,91 mln odsłon.

W pierwszym z tych serwisów każdy użytkownik wykonał przeciętnie 12,1 odsłon, w drugim - 14,3, a w trzecim - 16,8.

Ipla.tv (Grupa Cyfrowy Polsat) zanotowała 1,05 mln internautów i 10,72 mln odsłon, a uruchomiona pod koniec maja br. platforma Canalplus.com - 962,8 tys. użytkowników i 3,03 mln odsłon. Ta druga zanotowała duży spadek w porównaniu z lipcem, kiedy 2,6 mln internautów wykonało w niej 23,19 mln odsłon.

W rankingu pojawił się Rakuten.tv, notując 561,1 tys. polskich użytkowników i 582,7 tys. odsłon.

Netflix liderem wzrostów, spadki vod.pl i TVP VOD

Rok do roku zdecydowanie największy wzrost odwiedzalności - zarówno procentowo, jak i liczbowo - osiągnął przeglądarkowy Netflix. Liczba jego polskich użytkowników poszła w górę o 2,16 mln (czyli 74,3 proc.), a liczba odsłon o 34,23 mln (86,5 proc.), czyli o więcej niż miał w sierpniu którykolwiek z pozostałych serwisów.

W dziale VoD WP.pl przybyło 402,3 tys. internautów (16,3 proc.) i 4,1 mln odsłon (42,4 proc.), a na CDA Premium - 80,2 tys. użytkowników (3,1 proc.) i 9,78 mln odsłon (51,4 proc.).

Za to vod.pl stracił 1,11 mln odwiedzających (32,4 proc.) i 7,35 mln odsłon (54,3 proc.), a TVP VOD - 167,6 tys. użytkowników (7,9 proc.) i 5,89 mln odsłon (19,9 proc.). Natomiast Player.pl przy spadku liczby użytkowników o 243,3 tys. (11,7 proc.) zyskał 6,21 mln odsłon (31,1 proc.).

HBO GO zyskało 91,3 tys. użytkowników (6,3 proc.) i 6,34 mln odsłon (32,4 proc.), a Ipla.tv - 58 tys. użytkowników (5,8 proc.) i 174,7 tys. odsłon (1,7 proc.).

Dominacja Netflixa w mobile’u

Jeszcze większą przewagę nad konkurentami niż w przypadku serwisów www Netflix ma w zestawieniu aplikacji mobilnych. Z jego aplikacji skorzystało w sierpniu br. 4,62 mln polskich internautów, po wzroście rok do roku o 2,94 mln (175 proc.). Aplikacja, tak jak kilka innych, nie jest audytowana w badaniu, więc nie ma statystyk jej odsłon.

Pozostałe dziewięć aplikacji z rankingu łącznie miało 2,29 mln użytkowników, czyli dwukrotnie mniej niż Netflix. Procentowo spory wzrost osiągnął tylko Horizon Go (o 39,4 tys. użytkowników, czyli 23,2 proc.), natomiast Cyfrowy Polsat GO przy wzroście liczby odwiedzających o 32,2 tys. (31,1 proc.) stracił 106,2 tys. odsłon (2,2 proc.).

Aplikacja HBO GO zanotowała spadek liczby użytkowników o 181,3 tys. (30,1 proc.), a aplikacja Playera - o 39,4 tys. (6,5 proc.). Z kolei w mobilnej Ipli ubyło 31,4 tys. internautów (9 proc.), a liczba odsłon wzrosła o 2,79 mln (26,8 proc.).

Autor:tw

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas