Radio2003-07-16
0

Sieć radiowa Eska opracowała nową strategie działania

Franszyza - nowa strategia na rynku radiowym

Sieć radiowa Eska wdraża nową strategie działania. Małym stacjom lokalnym, które wyrażą wolę współpracy z Eską, właściciel sieci - ZPR chce zaproponować umowę franszyzową. Pierwszą stacją, która działać ma na tych zasadach to Radio Reja ze Szczecinka.

"Zdaniem Zarządu Radia ESKA umowa taka oznacza wiele korzyści i dla franszyzobiorcy, i dla franszyzodawcy. Wykorzystują ją firmy, których menadżerowie myślą perspektywicznie. Dajemy swoją nazwę, logo, know-how zarówno w zakresie programu, sprzedaży, jak i zarządzania stacją. Jeżeli KRRiT wyrazi zgodę na te zmiany, Radio Reja będzie mogło korzystać z naszej ramówki, play-listy, porad naszych specjalistów i konsultanta, szkoleń w zakresie programu i sprzedaży, nie zmieniając przy tym właściciela i zachowując niezależność. Dzięki tej formie współpracy Reja obniży ryzyko związane z działalnością, pozyska know-how i podniesie swoją wartość. Dla ESKI umowa ta oznacza wzbogacenie oferty ogólnopolskiej. Już jesteśmy na trzecim miejscu w słuchalności wśród słuchaczy w wieku poniżej 40 lat. Teraz chcemy jeszcze wzmocnić swoją pozycję" - mówi Mariusz Woźniczka, Dyrektor Operacyjny Grupy Radiowej ZPR.

W tym roku lokalne stacje radiowe zaczęły zgłaszać się do ZPR z pytaniami o możliwą formę współpracy. ZPR zgodnie z opracowaną strategią, inwestują głównie na rynkach liczących ponad 100 tys (ESKA) lub ponad 200 tys (GOLD FM) mieszkańców. Zgłaszającym się stacjom z mniejszych ośrodków zaproponowano, więc umowę franszyzową.

" Dajemy szansę przetrwania stacjom lokalnym. W naszej grupie są radia, które już by nie istniały, gdyby pozostały poza grupą, a teraz przynoszą zyski. Co więcej umożliwimy dynamiczny rozwój stacji współpracujących z nami. Jest to perspektywa długofalowa, dotyczy nie tylko najbliższego kwartału, czy półrocza i niewątpliwie odbije się na całym rynku lokalnym. Doprowadzi do jego wzmocnienia i niewątpliwie odbije się na podziale wydatków reklamowych pomiędzy stacje" - dodaje Woźniczka.

Od pół roku wszystkie media informują o kryzysie lokalnego rynku radiowego. Maleje udział stacji lokalnych w rynku radiowym. Spadek ten widać zarówno w wynikach słuchalości, jak i wpływach reklamowych. Rośnie natomiast siła stacji ogólnopolskich. Udział w rynku słuchalności stacji ogólnopolskich wzrósł w ciągu ostatnich trzech lat z 65,3 proc do 67,7 proc. [1]. Udział w rynku reklamy radiowej z 200,6 mln zł do 266,5 mln zł [2].

Udział w rynku stacji radiowych dla TG: 15+ [1].
Zobacz tabelęACKGROUND-COLOR: transparent" align=right x:num="1.5118008699999999E-2">1,51%1,80%1,57%Multimedia [5]0,85%0,73%0,56%


Obroniły się tylko dwie grupy radiowe: Plus i ZPR. Przy czym o ile Plusowi udało się powstrzymać spadek słuchalności (po zmianie formatu, zmianie stacji i obniżeniu ich liczby w sieci), to nie odzyskał słuchalności z 2001 roku. Natomiast Projekt Radiowy ZPR (ESKA+ GOLD FM), jako jedyny odnotowuje nieustanny wzrost.

"Znamy potrzeby lokalnego rynku. Wiemy, jak na nim działać, żeby odnieść sukces. Nasze stacje są nowoczesne, dobrze zarządzane, skrojone na potrzeby lokalnego rynku. Na 23 stacje znajdujące sie obecnie w portfolio ZPR, 14 zajmuje pierwsze miejsce, a kolejne 6 stacji plasuje się na drugiej lub trzeciej pozycji w rankingu stacji lokalnych w swoim regionie. Takiego sukcesu trudno nie zauważyć. Nasza przyszłość jest pewna" - mówi Mariusz Woźniczka, Dyrektor Operacyjny Grupy Radiowej ZPR.
 
źródła:
[1] SMG/KRC Poland Radio Track, I-VI'01, I-VI'02, I-VI'03, TG: 15+, udział w rynku, wartość wskaźnika, miejsce słuchania: wszystkie, godziny słuchania: wszystkie, wielkośc próby: I-VI'01 - 57473 osób, I-VI'02 - 46973 osób, I-VI'03 - 46055 osób
[2] Expert Monitor, wpływy reklamowe i liczba spotów reklamowych w okresach: I-VI'01, I-VI'02, I-VI'03
[3] "Radio zarabia lepiej" Press VIII/2002

Autor:

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas