Internet2023-04-26
5

Spotify dalej ze stratą, bo inwestuje w technologię i treści. Zyskało 5 mln subskrybentów

W zeszłym kwartale platforma streamingu audio Spotify zyskała netto 22 mln niepłacących użytkowników i 5 mln subskrybentów. Przy wzroście przychodów o 14 proc. do 3,04 mld euro miała 225 mln euro straty netto, bo zwiększyła wydatki o ponad jedną trzecią.

W połowie marca Spotify poinformowało o przekroczeniu poziomu 500 mln internautów odwiedzających platformę przynajmniej raz w miesiącu. Na koniec miesiąca było ich już 515 mln, wobec 422 mln rok wcześniej i 489 mln na koniec ub.r.

Spotify w ostatnich latach najmocniej zyskuje na popularności w Azji, Afryce i regionie Pacyfiku - udział użytkowników z tych regionów poszedł w górę z 13 proc. w pierwszym kwartale 2019 roku do 20 proc. dwa lata później i 28 proc. w zeszłym kwartale.

Udział internautów z Europy zmalał w tym okresie z 36 do 30 proc. , a tych z USA i Kanady - z 29 do 20 proc.

90 proc. wpływów Spotify z subskrypcji

Spotify zyskuje dużo więcej użytkowników darmowej wersji niż płacących. Liczba tych pierwszych rok do roku wzrosła o 26 proc. do 317 mln (tylko w zeszłym kwartale o 22 mln, czyli 7 proc.).

Natomiast grono subskrybentów powiększyło się w minionym kwartale o 5 mln (2 proc.), a przez rok o 28 mln (15 proc.) i na koniec marca liczyło 210 mln. Właśnie na nich oparty jest biznes platformy: kwartalne przychody ze sprzedaży subskrypcji wzrosły rok do roku o 14 proc. do 2,71 mld euro. Miesięcznie klient platformy płacił średnio 4,32 euro, o 1 proc. mniej niż przed rokiem.

Wpływy reklamowe poszły w górę z 282 do 328 mln euro, ale były o ponad jedną czwartą niższe niż w czwartym kwartale ub.r. (449 mln euro).

75 proc. więcej na technologie i treści

Platforma utrzymała marżę brutto powyżej 25 proc., a jej zysk brutto zwiększył się z 671 do 766 mln euro. Natomiast strata operacyjna pogłębiła się z 6 do 156 mln euro.

Pogorszenie rentowności wynika ze wzrostu kosztów z 677 do 922 mln euro. Wydatki na badania i rozwój, czyli głównie obszar technologiczny i oferowane treści, poszły w górę z 250 do 435 mln euro. Dużo słabiej wzrosły koszty sprzedaży i marketingu (z 296 do 347 mln euro) oraz wydatki ogólne i administracyjne (ze 131 do 140 mln euro). Ponadto koszty finansowe podskoczyły z 14 do 77 mln euro, a wpływy finansowe skurczyły się ze 175 do 27 mln euro.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W konsekwencji rentowność netto pogorszyła się o ponad 350 mln euro: ze 131 mln euro zysku do 225 mln euro straty. I tak było lepiej niż w czwartym kwartale ub.r., gdy strata netto sięgnęła 270 mln euro.

W drugim kwartale Spotify spodziewa się pozyskać 15 mln nowych użytkowników, z czego 7 mln subskrybentów. Przychody mają wynieść 3,2 mld euro (o 3 proc. obniżą je niekorzystne zmiany kursów walut), marża brutto - 25,5 proc., a strata netto - 129 mln euro.

Wyniki i prognozy platformy pozytywnie odebrali inwestorzy giełdowi: we wtorek w handlu przedsesyjnym jej akcje drożały o ok. 6 proc. Od dołka w listopadzie i grudniu kurs poszedł w górę o ponad dwie trzecie, ale nadal jest dużo niżej niż w 2021 roku.

Autor:tw

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas