Internet2023-02-02
3

Spotify zyskało rekordowo dużo użytkowników. Ma 205 mln subskrybentów i wyższą stratę

W czwartym kwartale ub.r. platforma muzyczno-podcastowa Spotify zyskała netto 33 mln użytkowników, co jest jej rekordowym wynikiem. Jej przychody wzrosły o 18 proc. do 3,17 mld euro, z strata operacyjna pogłębiła się z 7 do 231 mln euro. We wtorek akcje Spotify podrożały o prawie 13 proc.

Liczba użytkowników darmowych pakietów na Spotify zwiększyła się w zeszłym kwartale z 273 do 295 mln, a w przypadku subskrybentów nastąpił wzrost ze 195 do 205 mln. Platforma przebiła swoje prognozy sprzed trzech miesięcy, kiedy spodziewała się, że na koniec grudnia będzie mieć 479 mln użytkowników, w tym 202 mln subskrybentów.

W całym ub.r. liczba jej użytkowników poszła w górę o 20 proc. - z 406 do 489 mln, z czego liczba subskrybentów - ze 180 do 205 mln (o 14 proc.). Platforma straciła 5 mln użytkowników (w tym 2 mln płacących), wycofując się wiosną ub.r. z Rosji.

Spotify zyskuje poza Amerykami i Europą

Zdecydowanie najmocniej Spotify rośnie w Azji, Afryce i Australii - użytkownicy z tych regionów w czwartym kwartale ub.r. stanowili już 28 proc. wszystkich internautów na platformie. Rok wcześniej było to 22 proc.

Natomiast udział użytkowników z Europy zmalał z 33 do 30 proc., a tych z Ameryki Północnej (czyli USA i Kanady) - z 23 do 21 proc.

18 proc. więcej wpływów

Przychody Spotify zwiększyły się rok do roku o 18 proc. do 3,17 mld euro, nieznacznie przekraczając średnią prognoz analityków zebranych przez Refinitiv (3,16 mld euro). Wpływy z subskrypcji wzrosły o 18 proc. do 2,72 mld euro, a te z reklam - o 14 proc. do 449 mln euro.

Korzystne dla firmy okazały się zmiany kursów walut, bez ich uwzględnienia przychody wzrosłyby o 12 proc.

Pogorszyły się natomiast wyniki rentowności platformy: marża brutto zmalała z 26,5 do 25,3 proc., ujemna marża operacyjna pogłębiła się z -0,3 do -7,3 proc., a strata operacyjna z 7 do 231 mln euro. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej spadły ze 119 o -70 mln euro.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Spotify tłumaczy to głównie wyższymi wydatkami pracowniczymi i marketingowymi. Dodatkowe 54 mln euro kosztowało platformę niedopasowanie struktury geograficznej zatrudnienia do osiąganych przychodów. W drugiej połowie stycznia firma zapowiedziała, że pożegna się z ok. 600 pracownikami, czyli 6 proc. swojego zespołu.

W bieżącym kwartale Spotify spodziewa się pozyskania netto ok. 11 mln użytkowników (w tym ok. 2 mln subskrybentów) i osiągnięcia poziomu 500 mln. Przychody platformy mają wynieść 3,1 mld euro (1 pkt proc. wzrost zapewnią korzystne zmiany kursów walut), marża brutto - 24,9 proc., a strata operacyjna - 194 mln euro.

Na wyniki i prognozy firmy pozytywnie zareagowali inwestorzy - jej akcje na amerykańskiej giełdzie zdrożały we wtorek o 12,7 proc. Co prawda kurs jest nadal 42,6 proc. niżej niż rok wcześniej, ale od początku stycznia br. urósł już o 42,8 proc.

W dołku w listopadzie i grudniu akcje Spotify kosztowały poniżej 75 dolarów, a na koniec wtorkowej sesji - 112,72 dolarów.

Autor:tw

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas