Prasa2020-05-07
35

Sprzedaż dzienników ogólnopolskich w marcu spadła o 15 proc. W I kwartale liderem „Fakt”, „Przegląd Sportowy” najbardziej w dół

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym kwartale br. był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków względem analogicznego okresu 2019 roku był „Przegląd sportowy”. Tylko w marcu br. sprzedaż była o 15,47 proc. niższa niż w marcu ub.r. - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

W pierwszym kwartale 2020 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 206 697 egz., czyli o 9,90 proc. mniej niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku - pokazują dane Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 35,73 proc,. a w porównaniu do pierwszego kwartału 2011 roku - o 53,22 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 108 331 egz. Jego wynik zmniejszył się o 6,87 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszego kwartału 2011 roku jego wynik zmalał o 39,92 proc.

Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 14,59 proc. do 78 157 egz. Tytuł zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z pierwszych trzech miesięcy 2011 roku - w tym ujęciu wyniósł 74,85 proc.

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 38 946 egz.; w dół o 5,69 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 34 606 egz.; - 11,55 proc.).

Największy spadek średniej sprzedaży ogółem w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, wynoszący 19,82 proc. do 16 916 egz., zanotował „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska). Tytuł w rankingu zajął szóstą lokatę.

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszego kwartału. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt ZKDP” - codziennych gazet w pierwszym kwartale br. wyniosła 508 598 egz. Była o 10,10 proc. niższa niż w pierwszym kwartale 2019 roku. Od drugiej dekady marca br. w Polsce rząd wprowadził ograniczenia związane z epidemią COVID-19, m.in. zamknięto większość obiektów handlowych (poza sklepami spożywczymi, aptekami, piekarniami itp.), co utrudniło konsumentom zakup prasy.

Wyniki średniej sprzedaży ogółem dzienników ogólnopolskich w pierwszym kwartale w latach 2011-2020 (dane ZKDP)

Sprzedaż dzienników w marcu zmalała o 15 proc.

W marcu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 190 372 egz., o 14,63 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują dane Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Drugą lokatę ze sprzedażą ogółem wynoszącą 98 515 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 16,38 proc.

Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 16,93 proc. do 72 620 egz.

Największy spadek średniej sprzedaży ogółem zajął zajmujący szóstą lokatę „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska). Wynik tytułu zmniejszył się o 35,18 proc. do 14 110 egz.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt ZKDP” - codziennych gazet w marcu br. wyniosła 471 530 egz. Była o 15,47 proc. niższa niż w marcu 2019 roku. Od drugiej dekady marca br. w Polsce rząd wprowadził ograniczenia związane z epidemią COVID-19, m.in. zamknięto większość obiektów handlowych (poza sklepami spożywczymi, aptekami, piekarniami itp.), co utrudniło konsumentom zakup prasy.

Względem lutego spadek o 9,47 proc., „DGP” na plusie

W marcu br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca jedynym wzrostem średniej sprzedaży ogółem pochwalić się mógł „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes), który zyskał tutaj 3,85 proc.

Najwięcej w tym ujęciu też stracił „Przegląd Sportowy”, którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 26,80 proc.

W tym ujęciu średnia sprzedaż ogółem wszystkich tytułów prasowych spadła o 9,47 proc.

 

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(35)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas