Prasa2020-07-17
20

„Polityka” liderem tygodników opinii. Największy wzrost zanotowała „Gazeta Polska”

Nowym liderem średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii w kwietniu br. została „Polityka”, która wyprzedziła „Gościa Niedzielnego”. Katolicki tygodnik odnotował największy spadek w zestawieniu - największy wzrost zanotowały „Gazeta Polska” i „Newsweek” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Nowym liderem sprzedaży w segmencie tygodników opinii została „Polityka” (Polityka), która awansowała z miejsca drugiego. Jej średnia sprzedaż ogółem w maju 2020 roku wyniosła 90 089 egz. Było to o 4,01 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na drugie miejsce spadł „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 88 857 egz., po spadku o 15,37 proc. - największym w zestawieniu. Katolicki tygodnik w znacznym stopniu dystrybuowany jest podczas mszy świętych, które w maju z powodu pandemii COVID-19 mogły się odbywać przy ograniczonej liczbie wiernych.

Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego wynik sprzedażowy w maju br. zwiększył się o 4,48 proc. do 76 559 egz.

Tuż za podium znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 38 745 egz., po wzroście o 3,90 proc.

Oczko niżej uplasował się konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 11,09 proc. do 27 896 egz.

Największy wzrost zanotowała „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie), której wynik zwiększył się o 6,53 proc. do 23 309 egz. Dziennik zajął siódme miejsce.

Sprzedaż wszystkich tygodników opinii spadła o 6 proc.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt ZKDP” - tygodników opinii w maju br. wyniosła 589 733 egz. Była o 6,23 proc. niższa niż w maju 2019 roku. Od drugiej dekady marca br. w Polsce rząd wprowadził ograniczenia związane z epidemią COVID-19, m.in. zamknięto większość obiektów handlowych (poza sklepami spożywczymi, aptekami, piekarniami itp.), co utrudniło konsumentom zakup prasy.

Firma PMPG Polskie Media pod koniec marca poinformowała o zamknięciu drukowanej wersji „Wprost”. Uzasadniła, że pandemia koronawirusa mocno ogranicza obecnie dystrybucję pisma, uniemożliwi organizację eventów opartych na jego marce, natomiast już po jej przeminięciu odrobienie strat i utraconych relacji biznesowych potrwałoby miesiące.

Nadal działa serwis internetowy Wprost.pl, natomiast zespół redakcyjnych został zmniejszony do kilkunastu osób. Z tygodnikiem pożegnał się jego redaktor naczelny Marcin Dzierżanowski.

Ostatni numer drukowanej wersji „Wprost” ukazał się w poniedziałek, 30 marca w wyższej cenie i mniejszym nakładzie niż zwykle.

„Wprost” został już też wycofany z Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, dane dla lutowych i marcowych wydań tygodnika nie są już dostępne. W styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Wprost” wyniosła 13 429 egz., tytuł miał najsłabsze wyniki sprzedaży w wśród wszystkich tygodników opinii objętych badaniem.

W maju br. w porównaniu do kwietnia br. największy wzrost średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii osiągnął „Gość Niedzielny”, którego wynik zwiększył się o 34,60 proc.

Największy spadek, wynoszący 7,61 proc., zanotował tutaj „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny).

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(20)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas