Jonah Peretti, szef serwisu BuzzFeed przyznał, że w 2018 roku firma osiągnęła 100 mln dolarów przychodu z działalności pozawydawniczej. W większości wpływy te zostały wygenerowana przez projekty które jeszcze w 2017 roku nie funkcjonowały w planach firmy.
W 2018 r. BuzzFeed osiągnął przychody w wysokości 300 mln dol., z czego 84 mln zostało wygenerowanych z działalności firmy na platformach Facebook, Google, Amazon i Netflix. Uzyskane przychody nie były jednak w pełni satysfakcjonujące dla wydawcy, który w ramach oszczędności w styczniu 2019 r. podjął decyzję o zwolnieniu ponad 200 pracowników.
Teraz, w trakcie wystąpienia na konferencji SXSW Jonah Peretti, szef BuzzFeed ujawnił że poważna część wspomnianych przychodów firmy pochodzi z segmentów nie związanych z działalnością dziennikarską.
Nowe źródła zysku
Peretti podał, że w ub.r. wydawca uzyskał 100 mln dolarów wpływów z takich obszarów jak sprzedaż na platformach e-commerce, usługi i współpraca z influencerami oraz produkty reklamowe.
Przykładami nowej działalności BuzzFeed może być partnerstwo z siecią sklepów Macy’s oraz otwarcie w okresie świątecznym eksperymentalnego sklepu z zabawkami w Nowym Jorku.
Peretti zaznaczył, że wiele z tych dochodowych projektów w 2017 r. nie istniało nawet na papierze.
Szef BuzzFeed dodał, że choć rok 2019 nie będzie dla firmy łatwy, to jednak widać jasno wytyczoną ścieżkę którą powinien obecnie podążać wydawca.
Kryzys w mediach
Peretti zaznaczył też, że przy trwającym obecnie kryzysie w mediach firmy działające w tym segmencie powinny oderwać się od działalności ściśle wydawniczej i budować strategię także na innych obszarach rynku.
Wystąpienie Perettiego podczas SXSW nie wszystkim przypadło do gustu. Ellen Schuster, szefowa segmentu cyfrowego stacji Deutsche Welle we wpisie na Twitterze przyznała, że szef BuzzFeed zmartwił ją, bowiem w trakcie trwającego pół godziny przemówienia jedynie przez 3 minuty mówił o kwestiach dotyczących dziennikarstwa, resztę poświęcając na kwestie biznesów nie związanych w ogóle z mediami.
.@peretti ‘s talk at #SXSW leaves me worried about the future of digital journalism. In 30 minutes he has just talked around 3 minutes about @BuzzFeed’s journalism. The rest was all animated cupcakes, kitchenware and influencers pic.twitter.com/b9NLPFUdw4
— Ellen Schuster (@ellen_sch) 8 marca 2019