Reklama2012-08-16
4

Telekomy więcej na reklamę. Orange 55 proc. w górę, ale Plus w dół

Największe polskie telekomy w I połowie br. wydały na reklamę (bez internetu) 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Budżet marketingowy PTK Centertel (operatora Orange) wzrósł aż o ponad 55 proc., a Polkomtela (operatora sieci Plus) - spadł o prawie 30 proc.

Z danych Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że od stycznia do czerwca wydatki reklamowe polskich telekomów we wszystkich kanałach komunikacji (oprócz internetu) wyniosły 1,17 mld zł, czyli 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei według badania IAB AdEx w samym I kwartale segment telekomunikacyjny przyniósł reklamie internetowej 9,7 proc. faktycznej wartości wynoszącej 485 mln zł, czyli 47 mln zł (zobacz szczegółowe dane).

W mediach pozainternetowych zdecydowanie najwięcej w I półroczu wydał na reklamę PTK Centertel, operator Orange - dokładnie 57,7 proc. więcej niż przed rokiem. Tak duży wzrost budżetu marketingowego wynika z rozpoczętego w kwietniu rebrandingu usług stacjonarnych TP na Orange. Twarzami wspierającej to kampanii były Serce i Rozum (obejrzyj jedną z tych reklam). Przy czym wszystkie koszty związane z tą zmianą poniósł France Telecom, właściciel polskiego operatora. Ponadto Orange jako główny sponsor polskiej reprezentacji piłkarskiej był mocno obecny reklamowo w czasie Euro 2012. Za to budżet marketingowy Telekomunikacji Polskiej, do której należała wycofana z rynku marka TP, skurczył się rok do roku o 9,3 proc.

>>> Vincent Lobry: Euro to najlepszy czas na rebranding TP na Orange

Z kolei o 12,2 proc. w skali roku zwiększyły się wydatki reklamowe Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora T-Mobile. Akurat ta firma rebranding swojej oferty - z Ery na T-Mobile - przeprowadziła rok wcześniej, co kosztowało - nie tylko w zakresie działań marketingowych - 100 mln zł. Natomiast w II kwartale br. zrealizowała swoją kampanię wizerunkową pod hasłem „sieć największych możliwości” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot). Wcześniej odświeżyła wizerunek Heyah, wprowadzając do niej usługę Freeyah (zobacz szczegóły tej kampanii).

Za to aż o 29,8 proc. swoje wydatki reklamowe ograniczył w I półroczu Polkomtel, operator sieci Plus. Także ta firma przed rokiem realizowała działania rebrandingowe - a w zasadzie konsolidujące swoją ofertę pod marką Plus. Tegoroczny spadek wydatków marketingowych można wyjaśnić oszczędnościami wprowadzonymi w Polkomtelu po przejęciu go przez holding Zygmunta Solorza-Żaka. Przypomnijmy, że od początku roku w firmie zwolniono 500 z 3,4 tys. pracowników, co wraz z innymi działaniami ma przynieść do końca przyszłego roku 120 mln zł oszczędności (przeczytaj szczegóły).

Natomiast P4, operator sieci Play, od stycznia do czerwca br. wydał na reklamę minimalnie mniej niż przed rokiem - dokładnie o 0,15 proc. mniej. W minionym półroczu firma zrealizowała zarówno kampanię wizerunkową z udziałem Kuby Wojewódzkiego (która teraz jest prowadzona w nowej, letniej odsłonie - przeczytaj więcej i obejrzyj reklamę), jak i kampanie reklamujące jej poszczególne oferty, m.in. Formułę 4.0.

Zobacz tabelę

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas