Badania2017-06-08
104

TVP ma własny pomiar oglądalności tv. Kurski: Wyniki szokująco inne, panel Nielsena jak yeti

Jacek Kurski, prezes TVP - fot. akpaJacek Kurski, prezes TVP - fot. akpa

Telewizja Polska nawiązała z Netią współpracę, w ramach której otrzymuje wyniki dotyczące oglądalności jej kanałów przez ok. 500 tys. klientów usługi telewizyjnej operatora. - Wyniki są szokująco inne. Ten pomiar jest nieprawdopodobnie bardziej dokładny. Bardzo dużo mówi, jak bardzo dotychczasowy pomiar Nielsena nie odpowiadał rzeczywistości - komentuje prezes TVP Jacek Kurski.

Przedstawiciele Telewizji Polskiej, na czele z Jackiem Kurskim, od ponad roku krytykowali pomiar oglądalności telewizyjnej realizowany przez Nielsen Audience Measurement. Podawali w wątpliwość wiarygodność badania, zarzucając, że jest oparte na zbyt małej liczbie uczestników, których rozkład geograficzny jest niereprezentatywny dla polskiego społeczeństwa. W „Wiadomościach” TVP1 pokazano materiały w negatywnym tonie opisujące pomiar i niektórych menedżerów Nielsena, a nadawca domagał się od firmy przekazania kodów pocztowych osób uczestniczących w panelu, czego ta nie chciała zrobić, udostępniła natomiast szczegółowe informacje o strukturze panelu.

W październiku ub.r. TVP i Nielsen porozumiały się co do przeprowadzenia przez stowarzyszenie IAA Polska audytu rozłożenia geograficznego uczestników panelu.

TVP sprawdza, jak telewizję oglądają klienci Netii

Jacek Kurski poinformował w środę na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu, że Telewizja Polska podpisała z list intencyjny z Netią dotyczący przekazywania danych o oglądalności telewizji przez klientów tego operatora.

- Udało nam się dostać do danych z oglądu zachowania rzeczywistego pół miliona widzów. Nie badamy tak jak Nielsen 1,4-1,8 tys. gospodarstw skoncentrowanych w wielkich miastach i na ich obrzeżach, ale mamy wgląd do 190 tys. gospodarstw domowych, w których jest 500-510 tys. realnych, rzeczywistych widzów - opisał Kurski. - Wyniki są szokująco inne. Ten pomiar jest nieprawdopodobnie bardziej dokładny - podkreślił. Jego zdaniem dotychczasowe pomiary oglądalności drastycznie zaniżają wyniki stacji TVP.

Publiczny nadawca nie podał na razie żadnych informacji o wynikach badania ani współpracy z Netią. - Jest to współpraca stała, strukturalna. Mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli pokazać opinii publicznej wyniki - zapowiedział Jacek Kurski.

Zaznaczył, że nowe badanie nie jest jeszcze autoryzowane. - Taki standard, mam nadzieję, musi zostać z czasem autoryzowany przez właściwe w konstytucji organa dla radiofonii i telewizji - powiedział.

Kurski: wśród uczestników badania Nielsena są działacze KOD-u

Według prezesa TVP nowe badanie już po pierwszych wynikach potwierdza wątpliwości co do rzetelności pomiaru Nielsena. - Bardzo dużo mówi, jak bardzo dotychczasowy pomiar Nielsena nie odpowiadał rzeczywistości. Do tej pory nikt nie widział człowieka z panelu tej firmy. To trochę jak yeti: wszyscy wiedzieli, że istnieje, ale jeszcze nikt go nie widział - stwierdził Kurski.

Przypomniał też, że dwa miesiące temu jeden z uczestników manifestacji Komitetu Obrony Demokracji, przedstawiający się jako działacz tego ruchu, stwierdził w wypowiedzi dla telewizji, że bierze udział w pomiarze Nielsena.

- Oświadczył: „Tak, ja mam panel Nielsena. I nie oglądam telewizji, na złość im nie będę oglądał”. Jest jeden znany z imienia i nazwiska uczestnik panelu Nielsena, ale szczerze mówiąc: czy on jest reprezentatywny dla polskiej opinii i widowni? Śmiem wątpić - ocenił Jacek Kurski.

Netia: to prototypowe narzędzie

Obecnie z telewizyjnych usług Netii korzysta 184 tys. abonentów.

- Netia posiada prototypowe narzędzie, analizujące zanonimizowane dane o oglądalności poszczególnych kanałów TV, dostarczanych naszym abonentom. Narzędzie to powstało z myślą o doskonaleniu naszej unikatowej oferty programowej. Dzięki nowoczesnej technologii dostarczania sygnału TV Netia dysponuje znaczącą przewagą nad konkurencją w tym zakresie i chcemy tę przewagę wykorzystać z korzyścią dla naszych klientów. Widzimy również szansę na polepszenie oferty programowej i optymalizację czasu reklamowego przez samych nadawców, zwłaszcza kanałów tematycznych - informuje Wirtualnemedia.pl Karol Wieczorek, rzecznik sieci Netia.

Szczegółów umowy z TVP Wieczorek nie zdradza.

Autor:tw

KOMENTARZE(104)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas