Telewizja Polska może stracić miejsce na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej na rzecz nadawców komercyjnych, jeśli będzie dalej zwlekała z uruchomieniem kanałów - nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl.
Ósmy multipleks został uruchomiony w połowie 2016 roku. Od końca października ub.r na MUX-8 nadawany jest kanał Zoom TV (należący do Cable Television Networks & Partners), od listopada kanał Nowa TV (ZPR Media), a od początku grudnia ub.r. - WP (Wirtualna Polska) i Metro (nadawcą była Agora, ale kanał został przejęty przez Discovery Polska). Technicznym operatorem multipleksu jest firma EmiTel.
Telewizja | Żurkowska o odkupieniu Metra: marka z silną pozycją, zamierzamy działać w ramach koncesji KRRiT |
Trzy sloty na tym multipleksie przyznano Telewizji Polskiej, która może umieścić tam trzy kanały w standardowej rozdzielczości (SD) lub jeden w standardowej rozdzielczości i drugi w jakości HD.
Telewizja Polska odwleka uruchomienie kanałów na multipleksie ósmym, co było tłumaczone bardzo niską jakością sygnału, a także problemami z dźwiękiem, polaryzacją i obowiązkiem przestawiania anten. W sierpniu br. informowaliśmy, że nadawca publiczny chce wejść na MUX-8 w 2018 roku (prawdopodobnie na początku roku) i zająć od razu wszystkie przyznane sloty.
Ale nadal brak konkretnej daty startu oraz szczegółowych informacji o ofercie programowej, którą TVP zaproponuje na ósmym multipleksie. Rozważane jest wrzucenie tam kanału TVP Sport w wersji HD. Inne rozwiązanie to przeniesienie dwóch kanałów z MUX-3 na MUX-8 i uruchomienie TVP Sport HD na multipleksie trzecim, który ma lepszy zasięg.
Jak nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl, jeśli nadawca nie zapełni wszystkich slotów lub wcale nie wystartuje z ofertą naziemną, może stracić przyznane miejsce. Według naszych ustaleń, KRRiT może rozdysponować trzy sloty wśród nadawców komercyjnych zainteresowanych obecnością na MUX-8.
Warto dodać, że kanały na multipleksie ósmym mają przeciętne wyniki oglądalności oraz bardzo słabą rozpoznawalność - o czterech stacjach naziemnej telewizji cyfrowej słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. Przez pierwsze miesiące od uruchomienia tych kanałów nadawcy mieli nadzieję, że wprowadzenie oferty TVP pomoże wypromować MUX-8.