Telewizja2014-07-15
39

Telewizja Polska straciła na mundialu

Średnio 3 mln osób oglądało na głównych antenach TVP tegoroczne Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. To nieco mniej niż cztery lata temu śledziło mundial w RPA, ale zdecydowanie większą widownią cieszył się finał. Wzrosły wpływy z reklam, ale impreza była deficytowa dla TVP.

Oglądalność 64 meczów tegorocznego mundialu pokazanych na antenie TVP1 lub TVP2 wyniosła średnio 2,97 mln widzów, co zapewniło im 28,89 proc. udziału w grupie 4+ i 31,81 proc. w grupie 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Same spotkania transmitowane w Jedynce przyciągnęły przed ekrany 3,36 mln widzów, a te pokazywane przez Dwójkę - 2,56 mln osób. Zdecydowaną większość meczów równolegle z głównymi antenami pokazywał też kanał TVP Sport, gdzie spotkania śledziło 195 tys. widzów, a jego udział w czasie ich emisji wynosił odpowiednio 1,90 proc. i 2,10 proc.

Średnia widownia mundialu

Zobacz tabelę


Tegoroczny mundial gromadził nieco mniejszą widownią niż transmitowane cztery lata Mistrzostwa Świata, które odbywały się w Republice Południowej Afryki. Spotkania w TVP1 i TVP2 oglądało wówczas przeciętnie 3,13 mln osób przy udziale na poziomie 31,08 proc. w grupie 4+ i 33,10 proc. w 16-49, zaś w kanale sportowym TVP mecze śledziło 180 tys. widzów (więcej na ten temat).

Największą popularnością podczas piłkarskiej imprezy w Brazylii cieszył się mecz finałowy, w którym Niemcy pokonali Argentynę 1:0. Spotkanie to w niedzielę 13 lipca br. w TVP1 i TVP Sport obejrzało 10,49 mln widzów przy udziale na poziomie 66,20 proc. Finał poprzedniego mundialu - mecz Hiszpania-Holandia - nie zgromadził tak dużej widowni. W TVP1 i TVP Sport śledziło go łącznie 8,84 mln osób, a udział obu stacji w rynku wyniósł 62,1 proc.

Drugie miejsce podczas tegorocznego mundialu zajął pierwszy półfinał, w którym Niemcy rozgromili drużynę Brazylii 7:1 (6,78 mln widzów), na podium trafił też mecz o trzecie miejsce Holandia-Brazylia (zakończył się wynikiem 3:0 i miał 5,96 mln oglądających).

Dane mecz po meczu

Zobacz tabelę


Poza telewizją Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii można było też śledzić w sieci - na stronie internetowej sport.tvp.pl i poprzez aplikację mobilną TVP Stream. Transmisje 64 meczów na komputerach i urządzeniach mobilnych miały 5,5 mln odtworzeń. Rekordowy wynik odnotował mecz finałowy, który był odtwarzany 457 tys. razy przez blisko 200 tys. użytkowników.

- W czasie piłkarskich mistrzostw świata mecze emitowane na stronie internetowej TVP i w aplikacji mobilnej odnotowywały średnio 100 tys. odtworzeń - mówi Leszek Jarosz, redaktor naczelny sport.tvp.pl.  - W sumie wszystkie materiały wideo z mundialu na stronie sport.tvp.pl oglądane były ponad 16 mln razy, serwis odwiedziło 6,5 mln unikalnych użytkowników - dodaje.

Topowe mecze w sieci

Zobacz tabelę


Dane telemetryczne pokazują, że mecze Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Brazylii w telewizji śledzili głównie mężczyźni, widzowie po 50. roku życia oraz mieszkańcy największych miast i wsi.

Łączne wpływy reklamowe ze spotkań mundialu transmitowanych w TVP 1, TVP 2 i TVP Sport wyniosły 153,8 mln zł, a najwięcej na reklamy wydały Carlsberg, Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska. Cztery lata temu przychody TVP z reklam emitowanych przy meczach MŚ były niższe i wyniosły 126 mln zł. To jednak tylko dane cennikowe netto, nie uwzględniające rabatów.

Top reklamodawcy

Zobacz tabelę

 

Telewizja Polska nie ujawnia realnych wpływów, nie podaje też jakie były koszty pokazywania imprezy. - Ze sprzedaży reklam jesteśmy zadowoleni - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP. - Ze względu na budowę cennika i liczbę zaangażowanych reklamodawców estymacje oglądalności były trafione. Ceny pomimo, że były wysokie, dzięki oglądalności były konkurencyjne i atrakcyjne - podkreśla Rakowiecki.

Jeszcze bardziej TVP jest zadowolona ze sponsoringu, na który przy meczach mundialu zdecydowało się 18 reklamodawców. Jak informuje rzecznik, najwięcej na tę formę promocji wydały takie firmy jak Coca-Cola, Procter & Gamble, BZ WBK, Carlsberg i Oshee.

Jednak mimo tak dużego zainteresowania reklamodawców mundialem, impreza była dla Telewizji Polskiej deficytowa. Spółka nie podaje jednak, ile na niej straciła.

Autor:Patryk Pallus

Więcej informacji:mundial

KOMENTARZE(39)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas