Telewizja2023-11-22
2

Telewizja pozostaje głównym źródłem informacji w Unii Europejskiej

Z najnowszego badania Eurobarometru wynika, że telewizja pozostaje głównym źródłem wiadomości dla obywateli Unii Europejskiej. Coraz większą popularnością cieszą się jednak media społecznościowe.

Na stronie Parlamentu Europejskiego pojawił się raport z corocznego badania Eurobarometr. Telewizja dominuje jako główne źródło informacji dla obywateli UE (71%), a w dalszej kolejności znajduje się prasa internetowa i platformy informacyjne (42%). Na trzecim miejscu są zaś stacje radiowe i media społecznościowe - po 37%.

W porównaniu z przeprowadzonym w zeszłym roku badaniem o 11 punktów procentowych wzrosła popularność mediów społecznościowych. Wzrost zainteresowania tymi mediami obserwowany jest we wszystkich grupach wiekowych i w większości państw członkowskich.

Rośnie znaczenie mediów społecznościowych w UE

68% respondentów przyznało, że ostatnio uzyskało wiadomości o Unii Europejskiej za pośrednictwem prasy, internetu, telewizji lub radia - przy czym występują znaczne różnice w poszczególnych krajach, bo od 49% we Francji do 87% w Chorwacji i Rumunii.

Obywatele UE pytani o tematy informacyjne, jakie śledzili w ciągu ostatnich siedmiu dni, wskazali na wiadomości lokalne (50%), politykę krajową (47%) oraz zagadnienia europejskie i międzynarodowe (45%).

Choć zdecydowana większość respondentów śledzi wiadomości na co dzień (70%), to 9% unika jakiegokolwiek rodzaju informacji. Odsetek odpowiedzi typu „codziennie śledzę wiadomości” rośnie wraz z wiekiem, natomiast unikanie wiadomości występuje nieco częściej wśród kobiet, młodszych respondentów i osób z najniższym wykształceniem.

Polska i Węgry wyjątkami

37% respondentów obserwuje influencerów lub twórców treści na platformach mediów społecznościowych. Odsetek ten jest bardzo zróżnicowany w różnych grupach wiekowych - 79% Europejczyków w wieku 15-24 lata, a powyżej 55. roku życia jedynie 14%.

Publiczne stacje telewizyjne i radiowe są najbardziej zaufanym źródłem informacji we wszystkich państwach członkowskich (48%) z dwoma wyjątkami: Polski i Węgier. Nasz kraj jest jednym w UE, gdzie prywatne stacje telewizyjne i radiowe są postrzegane jako najbardziej zaufane źródło informacji (41%). Z kolei respondenci na Węgrzech wymieniają „osoby, grupy lub znajomych obserwowanych w mediach społecznościowych” (28%) jako najbardziej zaufane źródło wiadomości, obok „innych platform informacyjnych, w tym blogów i podcastów” (28%).

Ostatnio informowaliśmy, że w Niemczech z telewizji satelitarnej i kablowej nadal korzysta najwięcej gospodarstw domowych. Odsetek ten nieznacznie spadł w porównaniu z 2022 rokiem. Z danych Video Trends 2023 zaprezentowanych podczas konferencji Medientage München 2023 wynika, że nastąpił wzrost popularności usług OTT i telewizji naziemnej jako uzupełnienia oferty.

Autor:ds

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas