Biznes2020-09-30
0

Time ze wzrostem wpływów w reklam radiowych. 93 mln zł z „Super Expressu”, czasopism i książek

Katarzyna Białek, prezes spółki TimeKatarzyna Białek, prezes spółki Time

W ub.r. firma Time osiągnęła 304,53 mln zł wpływów i 33,42 mln zł zysku netto. Przychody z reklam radiowych zwiększyły się ze 133,99 do 137,04 mln zł, a 93,05 mln zł przyniosła sprzedaż egzemplarzowa i oferty reklamowej „Super Expressu”, czasopism i książek. W br. spółka prognozuje spadek wpływów w związku z recesją reklamową.

Firma Time, należąca do grupy kapitałowej ZPR Media, od lat zajmuje się sprzedażą oferty reklamowej stacji radiowych nadawanych przez powiązane z nią spółki. W ub.r. przychody Time’a z reklamy radiowej poszły w górę ze 133,99 do 137,04 mln zł.

Według badania Radio Track w całym ub.r. Radio Eska miało 7,8 proc. udziału w rynku słuchalności, Vox FM - 3,5 proc., Radio Plus - 2,2 proc., a Radio Wawa - 1,7 proc.

- Stacje radiowe, których czas reklamowy sprzedajemy miały dobre wyniki słuchalności, zanotowały łącznie podobny jak rok wcześniej udział w czasie słuchania. Cała grupa radiowa utrzymała wg danych monitoringowych udziały w rynku reklamy na poziomie 17 proc. - podano w sprawozdaniu firmy.

93 mln zł z pionu prasowo-książkowego

Z początkiem 2018 roku Time przejął od ZPR Media wydawanie magazynów „Murator”, „Architektura-murator”, „Moje Mieszkanie”, „M jak mieszkanie”, „Dobre Wnętrze”, „Zdrowie”, „M jak mama” i „Podróże”, a z początkiem ub.r. - „Super Express”, jego portalu internetowego SE.pl i Wydawnictwo Harde.

W konsekwencji w ub.r. mocno w górę poszły przychody Time’a z prasy, internetu i książek. Wpływy ze sprzedaży tytułów prasowych i książek podskoczyły z 10,92 do 56,59 mln zł, z reklam prasowych - z 19,25 do 36,46 mln zł, a z reklam internetowych - z 17,21 do 31,61 mln zł.

- W obszarze Internetu najsilniejszy wpływ na kondycję rynku mają globalni gracze - Google i Facebook. Nadal rośnie zainteresowanie reklamą: SEM, reklamą w mediach społecznościowych oraz w serwisie YT - media te stanowią nieodzowny element większości kampanii. W segmencie prasa spadki sprzedaży egzemplarzowe nie przekraczają 9 proc. (Super Express - 4 proc.) - skomentowano w raporcie spółki Time.

Jej przychody z brokerstwa zmalały rok do roku z 17,49 do 14,58 mln zł, z akcji specjalnych - z 2,96 do 2,17 mln zł, a z produkcji reklam - z 2,34 do 2,14 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży komisowej poszły w górę z 5,7 do 5,75 mln zł, z usług redakcyjnych - z 1,08 do 2,43 mln zł, a z pozostałej sprzedaży - z 5,07 do 6,06 mln zł.

685 pracowników

Koszty operacyjne spółki Time w ub.r. wyniosły 267,95 mln zł, wobec 205,22 mln zł rok wcześniej. Wydatki na usługi obce poszły w górę rok do roku ze 115,07 do 137,13 mln zł, na wynagrodzenia - z 45,86 do 65,99 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 7,77 do 10,36 mln zł.

W związku z przejęciem „Super Expressu” mocno wzrosło zatrudnienie w firmie - z 525,5 etatów średnio w 2018 roku do 685,1 rok później.

Koszty amortyzacji zwiększyły się z 9,45 do 13,65 mln zł, zużycia materiałów i energii - z 11,12 do 24,77 mln zł, podatków i opłat - z 1,17 do 1,51 mln zł, a pozostałe wydatki rodzajowe zmalały z 14,75 do 14,44 mln zł.

Wydatki finansowe zmalały z 6,84 do 3,2 mln zł, a wpływy finansowe zwiększyły się z 7,22 do 8,13 mln zł.

12,6 mln zł na dywidendę

Znacząco poprawiły się wyniki rentowności firmy. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 20,08 do 36,58 mln zł, zysk operacyjny - z 18,74 do 34,79 mln zł, zysk brutto - z 19,12 do 39,72 mln zł, a zysk netto - z 15,13 do 33,42 mln zł.

W spółce Time 57,94 proc. udziałów mają Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, 32,06 proc. - ZPR Express, a 10 proc. - Finkorp.

Na walnym zgromadzeniu udziałowcy zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto firmy 12,65 mln zł na wypłatę dywidendy do końca br., a 20,77 mln zł zostanie przeznaczone na kapitał zapasowy.

Przez epidemię zmaleją wpływy reklamowe

W sprawozdaniu Time’a krótko odniesiono się do konsekwencji epidemii koronawirusa, podkreślając spowodowaną przez nią niepewność gospodarczą. - Sytuacja ta wpłynie na zmniejszenie wartości budżetów reklamowych, a tym samym na wynik spółki - zaznaczono.

Na początku kwietnia Time zawiesił wydawanie miesięcznika turystycznego „Podróże”, a miesiąc później zrezygnował z miesięcznika „Zdrowie”. Murator Expo, inna spółka z grupy ZPR Media, zrezygnował z magazynu „Żagle”, a w czerwcu złożył wniosek o upadłość.

W kwietniu z grupą ZPR Media pożegnał się Leszek Kozioł, na stanowisku wiceprezesa firmy Time zastąpił go Michał Hejka. Natomiast w drugiej połowie kwietnia spółki ZPR Media i Time obniżyły o 20 proc. pensje i wymiar pracy wszystkim pracownikom na sześć miesięcy, żeby skorzystać z dofinansowania w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas