Internet2019-06-13
14

TVN i Onet najpopularniejszymi źródłami newsów, RMF FM najbardziej wiarygodne. 38 proc. internautów słucha podcastów

Wśród polskich internautów najpopularniejszymi źródłami informacji są stacje TVN i Onet, najbardziej godnym zaufania - RMF FM, a najmniej wiarygodnymi - Radio Maryja, TVP i „Gazeta Polska Codziennie”. 16 proc. internautów płaci w sieci za informacje, a 38 proc. słuchało w ostatnim miesiącu podcastów.

W badaniu Reuters Institute for the Study of Journalism 50 proc. internautów zadeklarowało, że przynajmniej raz w tygodniu ogląda stacje Grupy TVN, żeby poznać informacje. Z RMF FM korzysta 42 proc. użytkowników, z Polsat News - 36 proc., a ze stacji i programów informacyjnych TVP - 31 proc.

Radio ZET wskazało 30 proc. respondentów, Radio Eska - 20 proc., a rozgłośnie regionalne i lokalne - 18 proc. Wśród marek prasowych najpopularniejsze pod tym względem są „Gazeta Wyborcza” i „Fakt” (po 24 proc. wskazań).

W internecie korzystanie z Onetu jako źródła newsów zadeklarowało 54 proc. respondentów. WP.pl wskazało 47 proc., TVN24.pl - 38 proc., a Interię 32 proc.

Wyborcza.pl (19 proc. wskazań) jest pod tym względem popularniejsza niż Gazeta.pl (18 proc.), TVP.info (21 proc.) niż Polsatnews.pl (15 proc), a RMF24.pl (20 proc.) niż Radiozet.pl (15 proc.).

10 proc. internautów stwierdziło, że ogląda Mariusza Maxa Kolonko (aktywnego głównie na YouTubie i Facebooku). 8 proc. przegląda Pikio.pl, 7 proc. - OKO.press, 6 proc. - PolskaNiepodległa.pl, a 4 proc. - Prawicowy Internet.

RMF FM i Polsat News najbardziej wiarygodne

Jako najbardziej godne zaufania źródła informacji wskazano RMF FM i Polsat News. W skali 0-10 ta pierwsza stacja uzyskała średnią ocen 6,93 od wszystkich użytkowników, którzy o niej słyszeli, a 7,55 od tych deklarujących korzystania z niej. Natomiast Polsat News otrzymało odpowiednio 6,51 i 7,37.

Na kolejnych miejscach znalazły się Onet i WP.pl. TVN i „Gazeta Wyborcza” są wiarygodne dla korzystających z nich internautów (uzyskały odpowiednio 7,22 i 7,37), natomiast dużo gorsze oceny dostały od wszystkich znających je respondentów (6,35 i 5,86).

Największy rozdźwięk w ocenach jest w przypadku Radia Maryja. Wskaźnik zaufania wśród słuchaczy wyniósł 7,02, a wśród ogółu osób kojarzących stację - 3,06.

Jedynym medium z notami od obu grup wynoszącymi poniżej 6 jest „Gazeta Polska Codziennie” - dostała 5,82 od jej czytelników, a 5,15 od wszystkich znających ją internautów.

Newsy równie często na smartfonach co na komputerach

Od dwóch lat internet jest popularniejszym źródłem informacji od telewizji. W br. szukanie newsów w sieci zadeklarowało 86 proc. respondentów, a oglądanie ich w telewizji - 76 proc.

Znacząco wzrosło znaczenie w tym kontekście mediów społecznościowych - z 52 proc. wskazań w 2015 roku do 60 proc. w br. Natomiast spadek zanotowała prasa drukowana - z 28 do 25 proc.

Coraz więcej polskich internautów przegląda newsy na smartfonach - w 2015 roku deklarowało to 52 proc., a w br. już 72 proc. W tym czasie popularność komputerów pod tym względem zmalała z 81 do 70 proc.

Niewielki spadek - z 18 do 16 proc. - zanotowały też tablety.

38 proc. internautów słucha podcastów

43 proc. ankietowanych użytkowników stwierdziło, że dzieli się informacjami na portalach społecznościowych, w komunikatorach i mailach, a 29 proc. komentuje w internecie newsy.

Zdecydowanie najczęściej wykorzystywaną do tego platformą social mediową jest Facebook (61 proc. wskazań). Dalej znalazły się YouTube (39 proc.) i Messenger (22 proc.).

38 proc. respondentów zadeklarowało, że w ostatnim miesiącu słuchało podcastów, a 16 proc. - że płaci za newsy w sieci.

Badanie Reuters Institute for the Study of Journalism na Uniwersytecie Oksfordzkim zostało przeprowadzone w styczniu i lutym br. w formie ankiet internetowych na reprezentatywnych grupach odbiorców w 38 krajach (24 z Europy). W Polsce sondaż objął 2010 internautów.

Autor:tw

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas