Telewizja2013-06-06
27

TVN24 po raz kolejny wyprzedziła TVP Info

W maju br. po raz drugi w tym roku kanał TVN24 miał wyższą średnią oglądalność od TVP Info, którego widownia zmalała o 20 proc. Zdaniem Telewizji Polskiej jej kanał traci z powodu cyfryzacji.

Średnia minutowa widownia TVN24 w maju 2013 roku wyniosła 176 tys. osób i była o 15,3 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Zapewniło stacji newsowej Grupy TVN awans na pozycję lidera wśród kanałów informacyjnych w Polsce. Udział TVN24 w rynku wzrósł z 2,81 proc. do 3,08 proc.

W zeszłym miesiącu TVN24 udało się zdetronizować będący dotąd na czele rankingu kanał TVP Info już po raz drugi w tym roku (pierwsza taka sytuacja miała miejsce w marcu). W maju br. średnia oglądalność TVP Info spadła o 19,89 proc. do 167 tys. widzów, a udział zmalał z 3,83 proc. do 2,93 proc. TVP Info w przeciwieństwie do TVN24 dysponuje nadajniki naziemnymi analogowymi, a teraz także cyfrowymi. Ma dzięki temu większy zasięg, ale to właśnie fakt uruchomienia naziemnej telewizji cyfrowej wpłynął na spadek popularności stacji.

- Rok temu widz w analogu oglądał średnio dziennie 3 stacje, a teraz 9 z dostępnych 19. Na to nakłada się bardzo ważny czynnik - element zaciekawienia ofertą nowych stacji telewizyjnych. TVP Info od lat obecne w analogu, znane i przewidywalne z uwagi na swój charakter informacyjny, siłą rzeczy „oddaje” część swoich widzów tym nowym stacjom - tłumaczy nam Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP.

Jaki plan ma Telewizja Polska, by odwrócić ten niekorzystny trend? - W dobie bogatej oferty kanałów telewizyjnych wzmocnienie pozycji TVP Info nie będzie sprawą szybką. Liczymy jednak na to, że po uruchomieniu stacji w nowej, czysto informacyjnej formule, już bez pasm lokalnych, zyska ona na atrakcyjności - mówi Rakowiecki. Rozdzielona od pasm oddziałów Telewizji Polskiej wersja TVP Info ma ruszyć we wrześniu br. Pasma lokalne przeniesione zostaną wtedy do stacji TVP Regiony (poznaj szczegóły). Prawdopodobnie kanał zyska też nowego szefa, obecnie kieruje nim Jan Szul.

W maju br. tradycyjnie największy wzrost widowni wśród stacji informacyjnych zanotował Polsat News, obchodzący za kilka dni 4. urodziny. Jego średnia oglądalność poszybowała do góry tylko trochę bardziej niż zyskała TVN24, bo o 18,89 proc. W każdej minucie  w zeszłym miesiącu kanał informacyjny Polsatu śledziło 55 tys. widzów, a jego udział wynosił 0,96 proc. (rok wcześniej 0,85 proc.).

Stabilne wyniki osiąga Superstacja. Jej średnia widownia w maju br. zmalała tylko o 3,1 proc. i wyniosła niespełna 12 tys. osób. Udział informacyjno-rozrywkowego kanału spadł z kolei z 0,22 proc. do 0,2 proc.

Jeszcze większa przewaga TVN24 nad TVP Info zauważalna jest w grupie komercyjnej, czyli wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat. Tam już rok temu kanał newsowy TVN miał minimalnie lepszy wynik od kanału informacyjnego TVP, ale teraz jest to stosunek 2,31 proc. do 1,32 proc. W ciągu roku TVN24 zyskał 0,25 pkt. proc., a TVP Info straciło 0,7 pkt proc. Udział Polsat News w grupie 16-49 wzrósł natomiast minimalnie, bo z 0,70 proc. do 0,73 proc.

Zobacz tabelę

 
Kolejny miesiąc liderem wśród kanałów ekonomicznych jest Polsat Biznes, kanał powstały 18 lutego br. po odświeżeniu i rebrandingu TV Biznes (dowiedz się więcej). Stacja ta zanotowała wzrost średniej oglądalności aż o 318 proc. do 4 tys. widzów. Natomiast jej udział poszedł do góry o 0,05 pkt. proc. i ostatecznie wyniósł 0,07 proc.

Natomiast widownia konkurencyjnego TVN CNBC w analizowanym okresie spadła o 31,4 proc. do 2 tys. osób, a udział tego kanału spadł z 0,05 proc. do 0,04 proc. Stacja w maju br. zdjęła z anteny część programów, ograniczyła też czas emisji programów na żywo. Cięcia wiążą się z oszczędnościami (więcej na ten temat).

Zobacz tabelę


Pogodowy kanał TVN Meteo w zeszłym miesiącu śledziło średnio 8 tys. widzów, czyli o 0,06 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Jego udział spadł jednak z 0,15 proc. do 0,14 proc.

Zobacz tabelę


W maju br. najwięcej widzów w TVP Info obejrzało “Telekurier” (970 tys. osób), w TVN24 hitem były „Fakty po faktach” (703 tys. widzów), zaś w Polsat News - program „Państwo w państwie” (331 tys. widzów).

Zobacz tabelę


Wszystkie dane pochodzą z instytutu Nielsen Audience Measurement przygotowane zostały dla portalu Wirtualnemedia.pl.


Adam Pieczyński, dyrektor informacji TVN, komentuje sukces TVN24

Cieszy nas, że jesteśmy liderem w Polsce, a także, jak wynika z badań, nie tylko na naszym rynku (jeśli chodzi o udziały w widowni). W tej branży najistotniejsze jest budowanie zaufania odbiorców. To jest nasz największy kapitał. I ten kapitał procentuje. Procentuje między innymi informacją od widzów, internautów, sympatyków o tym, co dzieje się w realnym życiu. Jesteśmy prawdziwą platformą informacji, hubem, w którym splatają się i są weryfikowane bardzo różne strumienie informacji, które następnie kierujemy w nowoczesny sposób (tv, internet, mobile) do bardzo szerokiego grona odbiorców. Żadne medium w Polsce nie ma tak dynamicznie rozwijającej się platformy współpracy z odbiorcami, jak Kontakt24, żadna telewizja nie ma tak znakomitych i godnych zaufania dziennikarzy, jak TVN24. Przywiązywaliśmy i przywiązujemy wielkie znacznie do wyników i cieszy nas to, że są dobre, ale znacznie ważniejsze jest to, by mieć poczucie, że wykonujemy dobrze naszą pracę, że spełniamy ważną rolę w społecznym komunikowaniu, że mamy zaufanie widzów i internautów. Dzięki nim dostaliśmy Złotą Telekamerę (szkoda, że automatycznie nie będziemy mogli już startować w konkursie). 

Autor:pp

KOMENTARZE(27)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas