Liderem oglądalności wśród kanałów dziecięcych w grupie wiekowej 4-12 w ub.r. był Nickelodeon. Drugie miejsce zajęło TVP ABC, które jednak było zdecydowanym liderem w 4+. - To dla nas duża satysfakcja, ale też ogromne wyzwanie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Karnowska, szefowa TVP ABC.
Wśród dzieci mających od 4 do 12 lat pierwsze miejsce w gronie wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w 2016 roku należało do Polsatu. Udział tego kanału w rynku telewizyjnym względem 2015 roku zwiększył się o 3,82 proc. i wyniósł 10,87 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych przez jednego z nadawców.
Na drugim miejscu uplasował się TVN, którego udział wzrósł o 3,05 proc. i wyniósł 9,45 proc.
Podium uzupełnia Nickelodeon, zyskujący 7,99 proc. do 7,03 proc. Jest to najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu kanał dziecięcy.
Oczko niżej znalazł się dynamicznie rozwijający kanał TVP ABC, który rok wcześniej był szósty. Jego udział wzrósł o 30,19 proc. do 6,21 proc.
- Bardzo nas cieszy spektakularny wzrost oglądalności TVP ABC. To dla nas duża satysfakcja, ale też ogromne wyzwanie. Naszym celem i jednocześnie mottem pozostaje edukacja przez zabawę. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Karnowska, szefowa kanału TVP ABC. - Ostatnie miesiące pokazały prawdziwy potencjał naszego kanału. Wprowadzone zmiany, w wielu obszarach bardzo głębokie, przyniosły szybki, ale jednocześnie trwały wzrost wyników. Sprawdzone i rozwijające się produkcje zostały doinwestowane, jednocześnie zrezygnowaliśmy z form jednoznacznie anachronicznych, odstających jakościowo od standardów - dodaje.
Pierwszą piątkę uzupełnia Puls 2, który spadł z lokaty czwartej. Kanał ten zanotował jednak wzrost udziału o 13,40 proc. do 6,01 proc. Puls 2 to naziemna stacja, która nadaje wielogodzinne pasmo dla dzieci.
W pierwszej dziesiątce rankingu uplasowały się jeszcze takie stacje dziecięce, jak: Cartoon Network (4,35 proc. udziału; w dół o 14,37 proc.) i Nick Jr (3,92 proc. udziału; wzrost o 60 proc. - największy wśród wszystkich kanałów dziecięcych).
Z kolei największy spadek odnotował TeleTOON+, który w zestawieniu znalazł się na 25. miejscu - najniższym spośród wszystkich kanałów dziecięcych dostępnych na polskim rynku telewizyjnym. W zeszłym roku wynik tego kanału zmniejszył się o 28,72 proc. do 0,67 proc. udziału.
Jak wygląda ranking oglądalności segmentu kanałów dziecięcych wśród wszystkich widzów (4+)? Tutaj zdecydowanym liderem w 2016 roku była stacja TVP ABC, która awansowała z miejsca drugiego. Jej średni udział wyniósł 0,92 proc. Zwiększył się on o 31,43 proc. (drugi największy wzrost w zestawieniu).
- Pokazaliśmy, że TVP ABC ma ogromny potencjał produkując własne audycje nowocześnie, mądrze, zachowując wysokie walory edukacyjne. - komentuje nam Karnowska. - Mamy w planach nowe atrakcyjne produkcje, np. powrót teatru telewizji dla dzieci w zupełnie nowej odsłonie. Jesteśmy w trakcie zakupu kolejnych animacji zagranicznych oraz propozycji polskich twórców - zdradza plany na przyszłość TVP ABC szefowa tego kanału.
Na drugą pozycję spadł Nickelodeon, którego udział w analizowanym okresie jednak poszedł do góry o 2,70 proc. do 0,76 proc.
Podium uzupełnia Disney Junior, którego wynik w zeszłym roku zmniejszył się o 9,43 proc. i uplasował się na poziomie 0,48 proc. Przed rokiem stacja ta była czwarta.
Najwięcej w tym ujęciu zyskał Polsat JimJam - było to 42,86 proc. do 0,20 proc. Liderem spadków też był tutaj TeleTOON+ (w dół o 27,27 proc. do 0,08 proc.).
Zobacz tabelęW grudniu 2016 roku liderem oglądalności wśród kanałów dziecięcych w grupie 4+ był Nickelodeon - jego udział zwiększył się o 29,43 proc. do 7,52 proc. Z kolei wśród dzieci w grupie od 4 do 12 lat najchętniej oglądane było TVP ABC - wzrost o 36 proc. do 1,02 proc. udziału.
Zobacz tabelę