Telewizja 2020-09-12
3

Telewizja Polska pracuje nad uruchomieniem TVP ABC w USA. "Oferta programowa dla najmłodszej Polonii"

Podczas tzw. lockdownu Telewizja Polska uruchomiła internetowy kanał ABC Domowe Przedszkole w technologii HbbTV. - Zdobyte przy tworzeniu tego kanału zostaną przez nas wykorzystane do stworzenia oferty programowej także dla najmłodszej Polonii - zapowiada Telewizja Polska, pytana przez portal Wirtualnemedia.pl o możliwość uruchomienia TVP ABC w USA.

Od 8 lipca Polacy mieszkający w Stanach Zjednoczonych mają dostęp do oferty programowej TVP Info. Kanał ten udostępnia operator DISH Network oraz serwis OTT Sling TV. Kanał TVP Info ma być również dostępny na terenie Ameryki Północnej i Południowej za pośrednictwem serwisów www Telewizji Polskiej: tvp.info, stream.tvp.pl oraz przez aplikacje na smartfony i tablety.

To pierwszy kanał TVP, który został wprowadzony do dystrybucji na terenie USA, po zaprzestaniu nadawania TVP Polonia w tym kraju. Umowa na dystrybucję satelitarną na terenie całego USA została podpisana na okres pół roku. Będzie on także dostępny w ramach pakietów telewizyjnych Sling TV. - Planujemy także dalsze poszerzanie oferty programowej oraz rozszerzanie dystrybucji oferty TVP zagranicą - zapowiadał Marcin Klepacki, dyrektor biura dystrybucji Telewizji Polskiej w lipcu.

Prace nad TVP ABC w USA

Spytaliśmy Telewizję Polską, jakie kanały publicznego nadawcy mają szansę na uruchomienie poza granicami naszego kraju. - W ofercie dla Polonii mamy już kanały takie jak TVP Polonia, TVP Wilno, PolandIN. TVP Info jest dostępne poprzez niekodowany dostęp satelitarny dla widzów w Europie oraz w internecie na całym świecie. Warto też wspomnieć o obecności TVP Polonia i TVP Info w ofertach operatorów kablowych w Europie, a TVP Info w USA w ofercie satelitarnej Dish Network i IPTV Sling TV – przypomina nam publiczny nadawca.

Na nasze pytanie czy istnieje szansa na start TVP ABC w USA, spółka odpowiada: - TVP produkuje oraz posiada duże zasoby programów z prawami pozwalającymi na szeroką dystrybucję oferty dla dzieci. Naturalne są więc działania mające na celu dotarcie do największej grupy odbiorców, także tych najmłodszych zagranicą. Oferta TVP odpowiada bezpośrednio na duże zapotrzebowanie na wartościowe i bezpieczne dla młodych widzów treści, wyróżniające Telewizję Polską na tle konkurencji, także tej o zasięgach światowych – uważa nadawca.

Dodaje, że podczas tzw. lockdown’u redakcja programu TVP ABC, przy współpracy z Biurem Dystrybucji i Ośrodkiem Kanałów i Serwisów Internetowych, uruchomiła nowy kanał TVP ABC Domowe Przedszkole, udostępniany w Polsce przez internet oraz z wykorzystaniem technologii HbbTV. - Zdobyte przy tworzeniu tego kanału zostaną przez nas wykorzystane do stworzenia oferty programowej także dla najmłodszej Polonii - poinformowała portal Wirtualnemedia.pl Telewizja Polska.

Batalia sądowa o TVP Polonia

W połowie czerwca 2014 roku Telewizja Polska po roku batalii sądowej w USA wygrała proces z firmą Spanski Enterprises Inc., jednak amerykańska spółka odwołała się od wyroku. W sporze chodziło o interpretację zapisów umowy na dystrybucję TVP Polonia w Ameryce Północnej.

Kanadyjska firma Spanski Enterprises Inc., właścicielem której jest Robert Spański, pierwszą umowę z Telewizją Polską podpisała za czasów prezesury Wiesława Walendziaka - w latach 1993-1996. Współpraca została później przedłużona przez Piotra Farfała, który pełnił obowiązki prezesa TVP od 2008 do 2009 roku. Na mocy dokumentu firma Roberta Spańskiego posiada pełnię praw na dystrybucję TVP Polonia w Ameryce Północnej. Sąd miał wtedy zdecydować o prawidłowej interpretacji zapisów obowiązującej umowy, a w trakcie zakończonego w kwietniu 2014 roku procesu prawnicy Spanski Enterprises Inc. mieli próbować udowodnić, że firma może dysponować całym contentem TVP na terenie Stanów Zjednoczonych.

Telewizja Polska twierdziła z kolei, że spółka ma prawo do jednokrotnego użycia treści, emitowanych tylko na antenie TVP Polonia. Sąd przychylił się do interpretacji przedstawionej przez Telewizję Polską. Po rozwiązaniu sporu w interpretacji zapisów umowy na dystrybucję TVP Polonia Telewizja Polska nie zakończyła współpracy z amerykańskim partnerem. Umowa z firmą Spańskiego obowiązywała do 2019 roku.

Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski zadeklarował w lutym br., że w tym roku publiczny nadawca ograniczy reklamy w kanale TVP ABC, tak by „dzieci nie musiały oglądać spotów komercyjnych”.

Wśród dzieci mających od 4 do 12 lat TVP ABC w pierwszym półroczu 2020 roku zanotował 8,53 proc. udziałów w rynku oglądalności (wynik zmniejszył się o 22,63 proc.).

Autor: Nikola Bochyńska

KOMENTARZE (3) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas