Telewizja 2016-06-06
31

TVP po krytyce aplikacji do głosowania podczas Opole 2016: mogliśmy jaśniej wytłumaczyć zasady

Festiwal w Opolu, fot. akpa Festiwal w Opolu, fot. akpa

Zastosowany przez Telewizję Polską nowy sposób głosowania na ulubionych artystów za pomocą aplikacji mobilnej podczas festiwalu Opole 2016 wywołał mieszane opinie. Część użytkowników skrytykowała aplikację za błędy w oddawaniu głosów i brak działania na niektórych urządzeniach. - Budując aplikację, mogliśmy jaśniej wytłumaczyć użytkownikom zasady działania programu - przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kuba Sufin, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP.

Podczas tegorocznego Festiwalu Piosenki w Opolu TVP po raz pierwszy w historii imprezy zastosowała głosowanie za pomocą darmowej mobilnej aplikacji Opole Festiwal 2016.

W czasie sobotnich konkursowych koncertów „SuperPremiery” i „SuperJedynki” nadawca zrezygnował całkowicie ze stosowanego wcześniej systemu głosowania widzów za pomocą SMS-ów i numerów Premium. Zamiast tego udostępnił na systemy iOS oraz Android specjalną aplikację pozwalającą na oddawania głosów na artystów, którzy najbardziej spodobali się widzom.

W ogniu krytyki

Zastosowany przez TVP nowy sposób głosowania pozwolił wyłonić zarówno zwycięzców plebiscytu „SuperPremiery” (Mesajah - „Wolne”), jak „SuperJedynki” (Kombi, Michał Szpak, Sarsa, Ania Dąbrowska, Andrzej Piaseczny).

Aplikacja Opole Festiwal 2016 nie spodobała się niektórym użytkownikom. Jeden z nich w mailu skierowanym do redakcji Wirtualnemedia.pl wymieniał zastrzeżenia pod adresem programu.

- Nie można głosować, aplikacja ciągle się zawiesza, zalicza głosy na nie jako tak, zgłasza brak artysty na scenie itd. Pewnym jest też, że nie działała poprawnie na najnowszym Androidzie 6 (który ma już prawie rok), o czym nigdzie nie było mowy. Firma, która robiła aplikację dla TVP, prawdopodobnie w ogóle jej nie testowała na tym systemie. To sprawia, że wyniki głosowania są niewiarygodne, bo nie objęły „nowoczesnych widzów” - napisał użytkownik aplikacji.

W sklepie Google Play pojawiły się komentarze internautów, z których część bardzo krytycznie opisywała festiwalową aplikację. Zarzucali jej niemożność zagłosowania na konkretnych artystów, zawieszanie się w trakcie działania oraz to, że program nie działa na niektórych systemach operacyjnych i modelach smartfonów.

Telewizja Polska: aplikacja to sukces, nie wszyscy zrozumieli zasady

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kuba Sufin, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP broni festiwalowej aplikacji podkreślając jej popularność wśród widzów i szybkie tempo prac nad przygotowaniem platformy.

- Zrealizowana przez TVP aplikacja Opole Festiwal 2016 jest pierwszym tego rodzaju projektem w Polsce - podkreśla Kuba Sufin. - W mojej ocenie odniosła ona wielki sukces. W trakcie obu festiwalowych plebiscytów oddano za jej pomocą 105 tys. głosów, a 4 tys. użytkowników skorzystało z dodatkowej angażującej opcji pozwalającej na przesłanie swojego zdjęcia. Zdjęcia wysyłane przez głosujących widzów wyświetlane w czasie koncertu budowały dodatkową więź z widownią. Aplikacja została zaprojektowana i stworzona w rekordowym tempie trzech tygodni, a jedynym sposobem jej kompleksowego przetestowania był sam festiwal - wyjaśnia Sufin. Jednocześnie przyznaje, że aplikacja spotkała się z krytyką niektórych użytkowników, ale jej przyczyn upatruje w nowatorskim charakterze projektu i niezrozumieniu przez część widzów zasad działania programu.

- To prawda, że w sklepie Google pojawiły się zastrzeżenia użytkowników dotyczące Opole Festiwal 2016 - potwierdza dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP. - Proszę jednak zauważyć, że komentarzy super pozytywnych - pięciogwiazdkowych - jest więcej niż tych mówiących o nieprawidłowym działaniu aplikacji. Przyznaję, że budując aplikację mogliśmy jaśniej wytłumaczyć użytkownikom zasady działania programu, według których podczas każdego z koncertów można było za pomocą jednego urządzenia oddać po jednym głosie. Nie wszyscy widzowie zrozumieli ten warunek, stąd moim zdaniem zarzuty o to, że nie można oddać głosu. Jeśli chodzi o zawieszanie się aplikacji czy problemy z przesyłaniem zdjęć lub głosów to sam jako użytkownik musiałem momentami wykazać się cierpliwością czekając na odpowiedź systemu. Jednak przy tak dużej liczbie użytkowników, krótkim czasie budowy aplikacji i specyfice tego projektu jest to moim zdaniem zrozumiałe - podkreśla Sufin.

Dane dotyczące liczby ściągnięć aplikacji z AppStore i Google Play są na bieżąco aktualizowane. Według informacji dostępnych w momencie powstawania tego tekstu w przypadku systemu Android było to ponad 9 tys. instalacji, a na iOS - 2 tys.

Tegoroczny Festiwalu Piosenki w Opolu trwa od 4 do 6 czerwca br. W trakcie imprezy odbędzie się w sumie 7 koncertów muzycznych, a TVP przeprowadzi łącznie ponad 12 godzin transmisji na żywo.

Ubiegłoroczny festiwal w Opolu trwał trzy dni. Jego średnia oglądalność w TVP1 wyniosła 2,98 mln osób. Przełożyło się to na 28,26 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów oraz 20,32 proc. w grupie komercyjnej 16-49.

Autor: ps

KOMENTARZE (31) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas