Telewizja 2016-07-06
8

TVP1 i TVP2 najwięcej straciły w I półroczu, Polsat liderem w 16-49. Transmisje sportowe hitami (analiza)

W I półroczu br. najchętniej oglądaną stacją w rynku telewizyjnym była TVP1, która zanotowała jednak największy spadek. Z kolei w grupie komercyjnej pierwsze miejsce utrzymał Polsat, ale zmniejszył przewagę nad TVN. Najwięcej widzów przyciągnęły transmisje sportowe.

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w I półroczu 2016 roku miała TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem I półrocza 2015 roku spadł o 7,71 proc. (najbardziej w czołowej dziesiątce zestawienia) i wyniósł 11,61 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Drugą pozycję zajął Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 2,65 proc. do 11,37 proc. Podium uzupełnia TVN - jego wynik w porównaniu do I półrocza 2015 roku zmalał o 3,06 proc. do 10,46 proc.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,45 proc. udziału; w dół o 7,45 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 44,18 proc. w I półroczu 2015 roku do 41,89 proc. w I półroczu 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z dziewiątego) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,63 proc., po wzroście o 21,81 proc. - największym w top 10.

- Ranking udziałów top 20 stacji potwierdza tendencję dalszego spadku udziału top 4 stacji (ich łączny udział zmalał o 2,2 pkt. proc. względem I połowy 2015 roku), głównie za sprawą TVP - mówi nam Anna Bratkowska, commercial director w agencji mediowej Starcom. - Wśród stacji tematycznych najbardziej spektakularny wzrost udziałów w oglądalności odnotowała stacjach TVN24, która dzięki tej zmianie jest obecnie największą stacją tematyczną. Udziały pozostałych anten pozostają w zasadzie bez zmian - dodaje.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,30 proc.; wzrost o 6,80 proc.), TV Puls (3,22 proc.; do góry o 2,88 proc.), TVN7 (3,19 proc.; - 5,34 proc.), TVP Info (3,13 proc.; - 4,28 proc.) i Puls 2 (1,77 proc.; + 11,32 proc.).

Zobacz tabelę

W grupie komercyjnej 16-49 na pozycji lidera utrzymał się Polsat, którego udział wyniósł tutaj 13,22 proc., po spadku o 1,34 proc. Na drugim miejscu umocnił się TVN. Jego wynik w I półroczu br. zwiększył się o 2,81 proc. do 12,80 proc.

Na podium znalazła się jeszcze TVP1 (7,77 proc udziału; w dół o 10,48 proc. - największy spadek w top 10). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP2 (7,26 proc., - 10,37 proc.).

- Sytuacja na rynku telewizyjnym z perspektywy jego podziału pomiędzy segmenty kanałów (duża czwórka, mniejsze stacje naziemne i kanały kablowo-satelitarne) wyglądała w pierwszym półroczu 2016 roku dość stabilnie. Udział dużej czwórki za sprawą spadków na antenach publicznego nadawcy stopniał, ale tylko o 4 proc. (do 41 proc. udziału w czasie oglądania widzów 16-49 lat). Mniejsze kanały nadające naziemnie zyskały, ale zaledwie 4 proc. (do 26 proc.). Udział kanałów płatnych zwiększył się zaś marginalnie, z 32,3 proc. w I połowie 2015 roku do 32,8 w I połowie 2016 roku - mówi nam Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

- W gronie dużych stacji najlepiej wypada Polsat, ale tylko TVN udało się zwiększyć udziały w grupie komercyjnej. Stacji najwyraźniej opłaciły się eksperymenty z przesuwaniem tradycyjnych pór ramówki. Wcześniejszy start i wcześniejsze zakończenie - obliczone najpewniej pod kątem Euro 2016, a do tego kilka udanych nowości („Masterchef Junior”, „Agent - Gwiazdy”, czy serial „Druga szansa”) i stabilne wyniki kontynuacji zapracowały na 3 proc. wzrost udziału - dodaje.

- TVN i Polsatowi, który tylko nieznacznie stracił w I półroczu (1 proc.), sprzyjała też sytuacja na antenach Telewizji Polskiej. TVP1 i TVP2 po pierwszym półroczu zaliczyły ponad 10 proc. spadki udziału w grupie komercyjnej, a w grupie 16-59 tylko nieznacznie niższe - odpowiednio 10 i 9 proc. Nowości z anten TVP1 i TVP2, za wyjątkiem „Bodo” i reaktywacji „Kocham Cię, Polsko”, czy względnie - jak na dość wymagającą formułę - dobrze przyjętej „Sondy” - nie okazały się sukcesami, a do tego spadek udziałów pogłębiły m.in. kurczące się oglądalności pozycji publicystycznych, takich jak „Wiadomości”, czy „Teleexpress” oraz słabo oglądane „Warto rozmawiać” - ocenia Nowakowska.

Z szóstego na piąte miejsce awansował tutaj kanał TV4 - jego średni wynik zwiększył się o 6,10 proc. do 3,65 proc. udziału.

Top 10 uzupełniają takie stacje, jak: TV Puls (3,64 proc.; spadek o 4,21 proc.), TVN7 (3,31 proc.; w dół o 1,78 proc.), TVN24 (2,31 proc.; - 5,71 proc.), Puls 2 (2,05 proc.; + 12,64 proc.) i TTV (1,91 proc.; + 19,38 proc.).

- Na rynku kanałów naziemnych widać „zadyszkę” stacji z tzw. drugiej ligi. TV Puls, TV4 i TVN7 kontrolowały w I półroczu dokładnie taki sam udział jak przed rokiem i w gronie tych trzech stacji jedynie TV4 lekko zwiększyła udziały w grupie komercyjnej. Widać, że bez istotnych inwestycji w programming te kanały nie mają już potencjału wzrostu, a ich sytuację dodatkowo skomplikuje wejście czterech nowych graczy na rynek naziemnej telewizji. Sądząc po wstępnych zapowiedziach programowych kanał ZPR-ów, Nowa TV ma zakusy, by sięgnąć właśnie po ich widzów - analizuje sytuację manager z MEC.

Zobacz tabelę

Największą widownię w I półroczu 2016 roku zgromadziła transmisja meczu Polska-Portugalia w ramach Euro 2016, którą 30 czerwca na antenie TVP1 oglądało 8,07 mln widzów.

To samo spotkanie pokazywał również Polsat, gdzie śledziło je 6,88 mln osób. W rankingu top 20 programów pozycja ta była piąta.

Na drugim miejscu znalazł się mecz Polaków z Niemcami z 16 czerwca - na antenie TVP1 transmisję oglądało 7,93 mln osób (ten sam pojedynek pokazany w Polsacie zgromadził 5,48 mln widzów; dziesiąta lokata w zestawieniu).

Podium uzupełnia mecz Polaków z Irlandią Północną, który 12 czerwca do Jedynki przyciągnął średnio 7,02 mln widzów.

Na 4. miejscu  znalazła się najwyżej sklasyfikowana pozycja programowa, która nie jest związana z Euro 2016. To serial „M jak miłość”, którego odcinek z 1 lutego oglądało 6,99 mln widzów.

Ranking 30 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 21 pozycji. Cztery miejsca zajęły seriale, trzy - czołowe dzienniki informacyjne, a po jednym - finał Eurowizji oraz kulisy „M jak miłość”.

W top 30 audycji najwięcej, bo 15 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Dziesięć lokat należało do programów Polsatu, cztery - do TVP2, a jedna - do TVN.

Zobacz tabelę

Autor: Michał Kurdupski

KOMENTARZE (8) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas