Telewizja2023-11-02
13

TVP1, Polsat i TVN ze spadkiem oglądalności jesienią. „Przedłużone lato pogłębiło naturalny odpływ widowni”

„Dewajtis”, TVP „Dewajtis”, TVP

Pozycja lidera oglądalności rynku telewizyjnego jesienią 2023 roku wśród wszystkich widzów utrzymuje TVP1, a Polsat wyprzedził TVN. W grupach 16-49 i 16-59 pierwszy jest TVN - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. - Początek tego sezonu w zasadzie przez żadnego dużego gracza spośród dawnego BIG 4 nie może zostać uznany za udany - mówi nam Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

TVP1 najchętniej oglądana

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 września do 19 października 2023 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem analogicznego okresu 2022 roku zmniejszył się o 9,53 proc. i wyniósł 7,97 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

Jesienią Jedynka do oferty wprowadziła kilka nowości. Są to m.in. seriale „Lokatorka”, „Dewajtis” i „Kamerdyner” (produkcja zadebiutuje w stacji 5 listopada), katolicki cykl o siostrach zakonnych „Welon, fura i brawura” oraz magazyn „Tu mówi Polska”. Wśród kontynuacji znalazły się takie tytuły, jak m.in.: „Reset”, „Rolnik szuka żony”, „Korona królów. Jagiellonowie”, „Archiwista”, Teatr Telewizji „Ojciec Mateusz”, „Jaka to melodia”, „Klan”, „Leśniczówka”, „Gra słów. Krzyżówka”, „Jeden z dziesięciu” oraz „Komisarz Alex” (soboty o 20.35 od 9 września).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Wiceliderem była TVP2, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 0,53 proc. do 7,46 proc. Jednocześnie był to najmniejszy spadek wśród stacji z tzw. „wielkiej czwórki”.

W jesiennej ramówce w Dwójce zadebiutowały takie nowości jak: „Rytmy Dwójki” oraz religijny magazyn „Zrujnowani odbudowani”. Kontynuacjami stacji są m.in.: „The Voice of Poland” i „Tak to leciało”, „Polskie biesiady”, „Szansa na sukces”, „Koło fortuny”, „Va bangue”, „Barwy szczęścia”, „M jak miłość”, „Na dobre i na złe” i „Na sygnale”.

Podium uzupełnia Polsat, który wyprzedził TVN. Udział stacji w zeszłym miesiącu wyniósł 6,72 proc. (w dół o 9,56 proc.).

Polsat dla swoich widzów na jesień przygotował kilka dużych nowości - rozrywkowe programy „Doda. Dream Show”, „Temptation Island Polska”, „The Real Housewives. Żony Warszawy” oraz serial „Teściowie”. W ramówce znalazły się także kontynuacje: „Ninja Warrior Polska”, „Ślubne pogotowie Izabeli Janachowskiej”, „Nasz nowy dom”, „Pierwsza miłość”, „Ewa gotuje”, „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Kabaret na żywo. Młodzi i moralni”, „Przyjaciółki” i „Gliniarze”.

Czwarty TVN miał 6,68 proc. udziału (- 10,46 proc. - największy spadek wśród czterech głównych stacji). TVN w jesiennej ramówce umieścił nowy program „Bitwa o gości”, na początku listopada zadebiutują „Autentyczni”. Nowościami są także seriale: „Zapisane w gwiazdach”, „Behawiorysta” i „Pati”. Poza tym w ofercie można znaleźć reaktywowanych „Detektywów”, a także szereg kontynuacji - m.in.: „Dzień dobry TVN”, „Ślub od pierwszego wejrzenia”, „Totalne remonty Szelągowskiej”, „Na Wspólnej”, „Kuba Wojewódzki”, „MasterChef”, „Milionerzy” oraz „Lego Masters”.

Duży spadek „wielkiej czwórki”

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 31,20 proc. w okresie od 1 września do 19 października 2022 roku do 28,83 proc. w okresie od 1 września do 19 października 2023 roku.

- Początek tego sezonu w zasadzie przez żadnego dużego gracza spośród dawnego BIG 4 nie może zostać uznany za udany. Bodajże wszystkie najważniejsze formaty na głównych antenach straciły widzów w porównaniu do jesieni 2022 roku. W Polsacie traci przede wszystkim „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Państwo w Państwie” i „Ninja Warrior Polska”. Duże spadki notuje także „Pierwsza miłość” i „Nasz nowy dom” (po zmianie prowadzącej). Debiut „Doda Dream Show” także nie był udany, a jeszcze słabsze wyniki zanotowały „The Real Housewives. Żony Warszawy” i „Temptation Island Polska”. Spadki nie ominęły też TVN - tu duży odpływ widowni zarówno z formatów rozrywkowych jak i „Faktów” (chociaż nadal jest to program z najwyższą widownią w grupie 4+ w tej stacji) - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

- Jedynym dużym zaskoczeniem „na plus” w tym sezonie jest poziom widowni serialu „Dewajtis” - nowości na antenie TVP1 ze średnią widownią na poziomie niemal 2,5 mln osób. Całościowo stacja rok do roku odnotowała jednak spory spadek. Na tle tzw. „wielkiej czwórki” wyróżnia się Dwójka, która niemal utrzymała udział względem jesieni 2022 roku – mówi Baczyńska. - Odpływ widowni z największych anten nie jest ani czymś nowym, ani tym bardziej zaskakującym. To, co nas zaskoczyło w tym roku to pogoda - przedłużone lato pogłębiło naturalne spadki. Ta jesień będzie w całości bardzo nietypowa - bo po ciepłym wrześniu nastał wyborczy październik, który także ma duże przełożenie na wyniki oglądalności telewizji - dodaje.

TVN24 na czele stacji newsowych

Piąty był kanał TVN24, którego udział wzrósł o 10,36 proc. do 6,39 proc. Oczko niżej znalazło się TVP Info (5,63 proc. udziału; + 13,28 proc.).

Wśród czołowych stacji informacyjnych 10. miejsce zajął Polsat News (1,81 proc.; do góry o 0,56 proc.).

TVN na czele w 16-49

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie 16-49 w badanym okresie wyniósł 8,57 proc., po spadku o 13,26 proc.

Wynik drugiego Polsatu w okresie od 1 września do 19 października br. zmniejszył się o 6,93 proc. do 7,39 proc.

Siódemka dogania TVP1

Podium uzupełnia TVP2 (- 9,23 proc. do 5,41 proc.). Czwarte miejsce zajęła TVP1 (- 16,43 proc. do 4,68 proc.). Tuż za Jedynką uplasowała się Siódemka (+ 13,66 proc. do 4,66 proc.).

- Bardzo dobrze radzi sobie TVN7 odnotowując wyraźne wzrosty w udziale w rynku widowni oraz TV Puls. O ile w przypadku Pulsu najchętniej oglądane pozycje nie zaskakują (są to filmy), o tyle w TVN7 bardzo wysoką widownię gromadzą paradokumenty w paśmie dziennym. Programem z najwyższą widownią przekraczającą 600 tys. widzów w ostatnich tygodniach okazała się być „Ukryta prawda” - komunikuje Katarzyna Baczyńska.

TVN liderem także w 16-59

Wśród widzów w grupie 16-59 w okresie od 1 września do 19 października 2023 roku też był TVN (- 10,97 proc. do 7,87 proc.).

- W grupie 16-59 najsilniejsze były TVN i Polsat ze zbliżonym wynikiem, przy czym w przypadku TVN spadek rok do roku okazał się znacznie większy (a różnica między TVN a Polsatem stopniała). Warto natomiast zaznaczyć, że w najbardziej prestiżowym i reklamowo najdroższym paśmie prime-time zdecydowanym liderem w grupie 16-59 jest właśnie TVN z udziałem przekraczającym 9 proc. - analizuje ekspertka.

Autor:Michał Kurdupski

Więcej informacji:jesień, jesienna ramówka, TVP1, TVP2, Polsat, TVN

KOMENTARZE(13)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas