Zdaniem Telewizji Polskiej jej trzy kanały zostały włączone do usługi TV Smart przez Vectrę z naruszeniem obowiązującego prawa. Operator tłumaczy, że podstawą prawną jest zasada must carry - must offer.
Kanały TVP1, TVP2 i TVP3 pojawiły się w ofercie TV Smart pod koniec marca. Vectra nie zawarła w tek sprawie umowy z Telewizją Polską.
- Reemisja tych kanałów w usłudze TV Smart odbywa się na zasadzie must carry, must offer. Jednocześnie prowadzimy rozmowy z nadawcą i dążymy do podpisania porozumienia, które będzie szerzej regulować naszą współpracę - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR w Vectrze.
Zgodnie z zasadą must carry, must offer - zapisaną w ustawie o radiofonii i telewizji - każdy operator telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i TVP3 (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).
Pod koniec ub.r. przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w piśmie do czołowych nadawców i operatorów zwrócił uwagę na naruszenia tych przepisów i przypomniała o grożących za to karach.
TVP: kanały w ofercie Vectry nie na zasadzie must carry
Telewizja Polska w oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśliła, że po wezwaniu skierowanym przez przewodniczącego KRRiT przesłał Vectrze propozycję umowy.
Telewizja
|
TVP nie ujawni, ile Jacek Kurski zarabiał jako doradca zarządu. "Nie wykonywał funkcji publicznych, ma prawo do prywatności"
|
Według TVP projekt umowy, przygotowany dla wszystkich operatorów oferujących usługi telewizyjne przez internet, obejmuje m.in. sposób dostarczania sygnałów TVP1, TVP2 i TVP3. - Dzięki takiemu rozwiązaniu nadawca gwarantuje poszanowanie praw autorskich i odpowiednie parametry sygnału wszystkim widzom, którzy będą korzystać z treści zawartych w programach telewizyjnych za pośrednictwem Internetu, niezależnie od tego jaki podmiot będzie świadczył im taką usługę. Jest to podejście analogiczne do innych nadawców, których programy są objęte zasadą must carry - zaznaczył publiczny nadawca.
Jego zdaniem udostępnienie trzech kanałów TVP w TV Smart „nie nastąpiło to z wykorzystaniem zasady must carry, czyli odbyło się niezgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, które wymagają uzyskania od nadawcy zgody na rozprowadzanie programu”.
Firma zaznaczyła, że „z zaskoczeniem przyjęła fakt”, że jej trzy kanały bez zawarcia umowy pojawiły się w tej usłudze. Uważa, że udostępnianie ich bez zgody TVP „stanowi naruszenie obowiązującego prawa”.
Telewizja
|
Michał Dworczyk, Radosław Fogiel, Małgorzata Kidawa-Błońska w radzie programowej TVP Polonia
|
Usługa TV Smart pojawiła się w ofercie Vectry jesienią ub.r. wraz z dekoderem 4K obsługującym platformę Android TV.
Vectra podaje, że ma 1,7 mln klientów, a ze swoją siecią dociera do 4,5 mln gospodarstw domowych. W 2019 r. osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów o 8,3 proc. do 833,64 mln zł i spadek zysku netto z 64,42 do 29,8 mln zł. Na początku ub.r. sfinalizowała przejęcie Multimedia Polska.
TVP z kolejną rekompensatą abonamentową
W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.
W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.
Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.
Pod koniec stycznia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2021 rok. Zapisano w niej, że Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymają z budżetu państwa do 1,95 mld zł rekompensaty za utracone wpływy z abonamentu rtv.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z rekompensaty Telewizja Polska otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - o wartości 125,91 mln zł, a spółki radiofonii regionalnej - o wartości 112,66 mln zł.