Biznes2017-11-28
16

UOKiK: Aflofarm ma zapłacić 26 mln zł kary za reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki sugerujące, że to leki

Kadr ze spotu reklamującego RenoPuren Zatoki HotKadr ze spotu reklamującego RenoPuren Zatoki Hot

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 25,81 mln zł kary na firmę Aflofarm Farmacja Polska za wprowadzające w błąd spoty suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior emitowane w telewizji i internecie. Powód? Reklamy sprawiały mylne wrażenie, że te produkty mają właściwości lecznicze.

Decyzja prezesa UOKiK-u dotyczy spotów suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior emitowanych w telewizji i internecie w 2015 i 2016 roku. Według regulatora w reklamach pokazywano te produkty tak, żeby sprawiać mylne wrażenie, jakoby miały one właściwości lecznicze.

- Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”) - wylicza UOKiK w komunikacie prasowym.

Urząd zlecił też firmie TNS realizację sondażu dotyczącego interpretowania tych reklam przez widzów. Okazała się, że znaczna część odbiorców myśli, że promowane produkty mają właściwości lecznicze, skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - podkreśla Niechciał, prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodaje Niechciał.

W konsekwencji na Aflofarm Farmacja Polska nałożono karę wynoszącą 25,81 mln zł oraz zobowiązano do emisji na własny koszt w Polsacie, TVP1 i na YouTubie oświadczeń informujących, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały w błąd.

Decyzja prezesa UOKiK-u nie jest prawomocna, Aflofarm odwołał się już do sądu. Jednocześnie firma wycofała zakwestionowane reklamy suplementów RenoPuren Zatoki. W nowych nie ma już elementów mogących sugerować, że produkty te mają właściwości lecznicze.

W lipcu br. UOKiK ocenił, że reklamy suplementów diety Pneumolan i Pneumolan Plus wbrew prawdzie mogły sugerować, że są to produkty lecznicze. Wytwarzająca je firma Walmark zobowiązała się, że odpowiednio zmodyfikuje te reklamy.

Wiosną br., w ramach realizacji prawomocnej decyzji UOKiK-u, producent suplementu diety Chela Mag B6 emitował spoty informujące, że wcześniejsza reklama tego produktu mogła wprowadzać w błąd i nie występowała w niej farmaceutka. Natomiast na początku br. Urząd podjął postępowania dotyczące reklam żelków Magmisie (produkowanych przez Aflofarm Farmacja Polska) i Green Magma (produkowanego przez Logihub). Według Urzędu mogą one wprowadzać w błąd poprzez sugerowanie, że produkty te mają właściwości lecznicze, oraz wykorzystanie wizerunku pedagoga szkolnego.

Autor:tw

KOMENTARZE(16)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas