Reklama2014-09-30
2

UOKiK sprawdza reklamy kredytów w eurobanku, Providencie, Aliorze i BGŻ

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania administracyjne przeciwko Alior Bankowi, Bankowi Gospodarki Żywnościowej, eurobankowi i Provident Polska w związku z kampaniami reklamującymi kredyty gotówkowe oferowane przez te firmy.

Wątpliwości UOKiK-u wzbudził sposób informowania o kosztach kredytu w niedawnych spotach reklamowych Alior Banku, BGŻ-u, eurobanku i Providenta. Konkretnie chodzi o zbyt krótki czas, w którym wyświetlane były informacje o oprocentowaniu, całkowitej kwocie do zapłaty czy Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania. W 30-sekundowej reklamie jednego z banków ten komunikat był widoczny przez pięć sekund, a w innym spocie - przez dwie sekundy.

W przypadku eurobanku chodzi o spot z Piotrem Adamczykiem zachęcający: „Warto sprawdzić jakość i cenę. Kredyt gotówkowy z atrakcyjnym oprocentowaniem już od 5,7 proc.” (obejrzyj go), w przypadku Alior Banku - o reklamę kredytu z „gwarancją najniższej raty”, w przypadku Banku Gospodarki Żywnościowej - o jeden ze spotów z udziałem charakterystycznych wiewiórek, a w przypadku Providenta - o reklamę pod hasłem „Spróbuj i zostań”.

- Banki i inne instytucje finansowe powinny być wzorem uczciwości kupieckiej, polegającej na tym, że na każdym etapie jasno, rzetelnie i obiektywnie informują one o warunkach, kosztach i ryzykach, a także pomagają dobrać produkt do rzeczywistych potrzeb i możliwości klienta - skomentował Adam Jasser, prezes UOKiK-u. - Te zasady wynikają zarówno z uznanych międzynarodowo dobrych praktyk, rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego jak i przepisów prawa. Odpowiedzią na naruszenia będą zdecydowane działania Urzędu, takie jak wszczęte postępowanie kwestionujące telewizyjne reklamy kredytów konsumenckich - dodał.

Jeżeli w wyniku postępowania okaże się, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów, może zostać nałożona na nich kara finansowa w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Niezależnie od obecnych postępowań, UOKiK przeprowadzi szersze badanie reklam produktów  finansowych obecnych na polskim rynku jeszcze w tym roku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu przedświątecznego kiedy wielu Polaków zaciąga kredyty konsumenckie. Wyniki analiz Urząd przedstawi w pierwszym kwartale 2015 roku.

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas