Biznes2019-10-30
1

UOKiK ukarał firmę dzwoniącą z zaproszeniami na oszukańcze badania medyczne

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 36,8 tys. zł kary na firmę Arstele, której pracownicy bez zgody odbiorców dzwonili z zaproszeniami na rzekome badania w ramach „Akademii Zdrowia”. Tak naprawdę były to pokazy handlowe niesprawnych urządzeń medycznych.

W trakcie postępowania UOKiK-u ustalono, że przedstawiciele Arstele nie informowali, że podczas spotkania z cyklu „Akademia Zdrowia” będzie prowadzona sprzedaż, a także nie mieli zgody konsumentów na przekazanie informacji marketingowych

Prezes Urzędu ocenił, że firma naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Wezwał ją do zaniechania takich praktyk oraz ukarał grzywną w wysokości 36 825 zł.

Regulator podkreślił, że każda firma, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego, musi uzyskać na to wcześniej jego wyraźną zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. O tę zgodę nie można pytać na początku rozmowy marketingowej.

W „Akademii Zdrowia” sugerowano choroby, żeby sprzedawać niesprawne urządzenia

Pokazy z cyklu „Akademia Zdrowia” organizowała spółka Vget Polska. W lipcu br. prezes UOKiK-u nałożył na nią karę wynoszącą 2,72 mln zł z rygorem natychmiastowej wykonalności. Ponadto nakazał jej poinformować o tej decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarła umowy od początku 2017 roku do 24 czerwca br.

Kara jest efektem postępowania podjętego przez UOKiK w lutym br. w oparciu o doniesienia prasowe oraz skargę Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Pracownicy urzędu jako tzw. tajemniczy klienci wzięli udział w jednej z prezentacji organizowanych przez Vget Polska.

Dzięki temu ustalono, że uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele firmy interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu urządzeń VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak w rzeczywistości AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób.

Prowadzący pokazy zachęcali do zakupu tego sprzętu w ramach specjalnych promocji cenowych. Jedna w postępowaniu UOKiK-u ustalono, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie pokazów.

- Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc - skomentował Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

Kara dla ACS Medica, Netia obiecała rekompensatę

W listopadzie ub.r. UOKiK podjął postępowanie wobec firmy ACS Medica ze Śremu, której przedstawiciele bez pozyskania wcześniejszej zgody odbiorców dzwonili pod numery z ogólnopolskiej książki telefonicznej z zaproszeniami na pokazy handlowe. Miesiąc później prezes Urzędu nałożył na spółkę 6,5 tys. zł za naruszenie praw konsumentów.

Natomiast w połowie br. UOKiK ustalił, że przedstawiciele Netii bez zgody potencjalnych klientów dzwonili do nich z ofertami umów. Operator zobowiązał się do zmiany zasad współpracy z partnerami, a wszystkim osobom, które odebrały od niego połączenia, zaproponował rekompensaty.

Autor:tw

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas