Technologie2016-08-17
5

UOKiK: UPC Polska bezprawnie podwyższyło abonament internetowy, zwrot opłat i 818 tys. zł kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenił, że UPC Polska pod koniec 2014 roku bezprawnie poinformował klientów o podwyższeniu abonamentu za internet. Zgodnie z decyzją UOKiK-u spółka ma zwrócić konsumentom nienależnie pobrane opłaty oraz zapłacić 817,6 tys. zł kary.

Decyzja UOKiK-u jest wynikiem postępowania podjętego w styczniu 2015 roku na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów. Pod koniec 2014 roku UPC Polska poinformował klientów o podwyższeniu z początkiem grudnia abonamentu miesięcznego za internet o 7 zł.

Zgodnie z przepisami umowy z dostawcami różnych usług na czas nieokreślony mogą się zmienić, tylko wtedy, gdy w kontrakcie znajdują się prawidłowe tzw. klauzule modyfikacyjne. Są to postanowienia precyzujące, co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie, w konsekwencji wpływając na cenę usługi

Tymczasem w umowach UPC POlska z konsumentami zabrakło klauzuli modyfikacyjnej, która powinna wskazywać kiedy i w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie. - W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty - uzasadnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK nakazał UPC Polska zwrócenie klientom opłat z tytułu podwyżki abonamentu internetowego nienależnie pobranych do czerwca br. Decyzja ta jest oparta na prawie tzw. rekompensaty publicznej.

Ponadto UPC ma poinformować o tym konsumentów oraz opublikować decyzję w dzienniku ogólnopolskim i na swojej stronie internetowej. Na firmę nałożono także karę finansową w wysokości 817 640 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Decyzja nie jest ostateczna, a UPC Polska może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma zapowiedziała już, że złoży takie odwołanie.

Na koniec czerwca br. sieć UPC Polska miała 1,08 mln klientów usługi internetowej.

Autor:tw

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas