Badania 2019-05-27
5

Ustalono plan struktury projektu Telemetria Polska ws. realizacji jednoźródłowego badania mediów

Ustalono plan organizacji dalszych prac w ramach realizowanego przez KRRiT projektu Telemetria Polska. W ramach podziału zadań na instytuty: Instytut Łączności i NASK - głos decydujący będzie należeć do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na czele z jej przewodniczącym, Witoldem Kołodziejskim - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Od czasu prac nad badaniem - od kwietnia 2018 roku - kiedy to powstał zespół Telemetria Polska, który z ramienia KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów, wiadomo było, że finalnie ma on się przerodzić w spółkę, która pierwotnie miała powstać do grudnia ub.r. Spółka miała zająć się komercjalizacją prac badawczo - naukowych.

Oprócz tego KRRiT i zespół roboczy Telemetria Polska toczą intensywne rozmowy z przedstawicielami rynku, którzy utworzyli tzw. kurie - nadawców telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Docelowo każda z nich ma wyłonić swoich przedstawicieli oraz utworzyć Joint Industry Comittee - porozumienie rynkowe, które będzie czuwać nad prawidłowym przebiegiem prac nad nowym badaniem, a następnie kontrolować jego wyniki.

KRRiT na czele struktury

Z naszych informacji wynika, że ustalono już plan organizacji dalszych prac w ramach ProgramuTelemetria Polska realizowanego przez KRRiT (badań konsumpcji mediów). W jego ramach podzielono zadania na instytuty: Instytut Łączności i NASK - głos decydujący należy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na czele z jej przewodniczącym, Witoldem Kołodziejskim.

Programem ma zarządzać Michał Wigurski - obecny dyrektor zespołu Telemetria Polska. Eksperci Telemetrii Polskiej przejdą do Instytutu Łączności (który będzie odpowiedzialny za realizację projektu Panelu Telemetrycznego). Dodatkowo powstanie także autonomiczny zespół w ramach struktur NASK - Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, który będzie odpowiedzialny za analizę danych RPD (w ramach projektu Panel RPD). Obie instytucje wraz z Wigurskim i reprezentantem KRRiT znajdą się też w tzw. Komitecie Sterującym projektem, w którym decydujący głos będzie należeć do KRRiT.

Program Telemetria Polska będzie się dzielić teraz na dwa projekty: Projekt Panel Telemetryczny (realizowany w ramach Instytutu Łączności) oraz Projekt Panel RPD (realizowany we współpracy z NASK). W obu Instytutach powstaną Biura ds. Telemetrii ściśle współpracujące z Komitetem Sterującym Programu, zarządzane przez Pełnomocników Dyrektorów.

KRRiT utrzyma ścisłą współprace z Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej, który ścisłe współpracuje z Zespołem Telemetria Polska w obszarze konstrukcji badania założycielskiego i budowy panelu gospodarstw domowych.
Planowana jest także budowa Rady Naukowej Programu: już teraz w prace zespołu angażuje się profesor Tomasz Panek (SGH), prof. Krzysztof Rybiński, prof. Jan Garlicki (UW), dr Jerzy Żurek, dr Andrzej Garapich, dr Joanna Wójtowicz.

Ponad 40 mln zł w 2019 roku

KRRiT do końca ub.r. dysponowała budżetem na realizację projektu w wysokości ok. 15 mln złotych, w 2019 roku w budżecie państwa przewidziano na ten projekt ok. 40 mln zł.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Raporty dotyczące internetu tworzy Gemius, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Autor: Nikola Bochyńska

KOMENTARZE (5) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas