Telewizja 2023-07-04
13

Lawina skarg do UOKiK na podwyżki w Vectrze i Multimedia Polska

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło od stycznia ponad 140 skargi na podwyżki cen wprowadzone przez Vectrę i należącą do niej od kilku lat sieć Multimedia Polska na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Jesienią ub.r. grupa Vectra do umów z nowymi klientami i tymi przedłużającymi korzystanie z usług firmy wprowadziła tzw. klauzule inflacyjne, które informują, że firma może podnieść opłaty w trakcie okresie umownego o tyle, o ile w ub.r. wyniosła inflacja konsumencka. Operator skorzystał z tych zapisów w połowie stycznia, zaraz po tym jak GUS poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc.

W stanowisku dla portalu Wirtualnemedia.pl Vectra podkreślała, że „waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS”.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pod koniec lutego podobny komunikat otrzymali klienci sieci Multimedia Polska, przejętej przez Vectrę trzy lata temu. - Według zapisów umowy o świadczeniu usług, Multimedia Polska będzie dostosowywać wysokość opłat za poszczególne usługi stosownie do zmieniającego się poziomu inflacji. Mając na uwadze wysokość powyższego wskaźnika informujemy, że dokonujemy waloryzacji opłat przy zastosowaniu wskaźnika i zgodnie z poniższą tabelą - przekazała firma. Wyższe stawki zaczęły obowiązywać od kwietnia, w przypadku najdroższych pakietów trzeba płacić co miesiąc 25-30 zł więcej.

Skargi na Vectrę i Multimedia Polska do UOKiK

Departament komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl przekazał, że od początku stycznia do UOKiK skierowano 96 skarg na Vectrę i 36 na Multimedia Polska związanych z klauzulami inflacyjnymi.

UOKiK otrzymał też pojedyncze skargi na takie klauzule u mniejszych operatorów: dwie na spółkę Servcom i jedną na Nette.

W listopadzie ub.r. Urząd podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych wprowadzonych do umów przez czołowych operatorów telekomunikacyjnych. Regulator tłumaczył, że takie zapisy powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść firm, natomiast „zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych”.

UOKiK nie precyzuje, na jakim etapie są te działania. Zaznacza jedynie, że „postępowania wyjaśniające są  w toku”.

Ostatnio klauzule inflacyjne zdecydował się aktywować Orange Polska. Telekom zaznacza jednak, że podwyżka będzie niewielka i na razie obejmie nielicznych klientów.

Vectra z 22 mln zł kary od UOKiK

W drugiej połowie stycznia UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet.

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - argumentował Tomasz Chróstny.

Vectra zapowiedziała, że odwoła się od grzywny do sądu. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

W 2021 roku grupa kapitałowa Vectra zwiększyła sprzedaż o 5,2 proc. do 1,52 mld zł, osiągając 196,3 mln zł zysku netto. Na początku ub.r. podała, że ma 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.

Autor: Tomasz Wojtas

KOMENTARZE (13) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas