Grupa Vectra wprowadza podwyżkę cen w oparciu o inflację klientom, którzy podpisali lub przedłużyli umowy z operatorem od września 2022 roku. To kolejna odsłona wzrostu cen wprowadzanego od początku ub.r.
W komunikacie prasowym grupa Vectra tłumaczy, że podwyżka cen to „urealnienie opłat” wynikające z „obecnej sytuacji gospodarczej” oraz strategii operatora, żeby zapewniać usługi na oczekiwanym przez klientów, wysokim poziomie.
Wysokość podwyżki wynika z ogłoszonego w poniedziałek przez GUS poziomu inflacji konsumenckiej w ub.r. - wyniósł on 11,4 proc. Podwyżka dotyczy klientów Vectry i Multimedia Polska, którzy okresie od września 2022 roku zawarli ze spółkami nowe umowy lub zmienili już istniejące, dzięki czemu nie zostali objęli wzrostem cen w drugiej połowie ub.r. W górę idą opłaty za niemal wszystkie usługi świadczone przez grupę Vectra, z wyjątkiem części tych dodatkowych.
- Decyzja o urealnieniu naszych opłat nie była łatwa, lecz pozwoli ona nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują, a także dalej inwestować w usługi i rozwiązania poprawiające komfort korzystania z naszych usług - podkreśla grupa Vectra.
Vectra podwyższa ceny dzięki klauzulom inflacyjnym
Jesienią 2022 roku Grupa Vectra wprowadziła do umów klauzulę waloryzacyjną, która pozwala na podniesienie opłat w związku z inflacją także klientom w trakcie obowiązywania umowy. Tym samym podwyżki można wprowadzać także klientom z umowami na czas określony, a ci nie mogą bezkosztowo rozwiązać kontraktów.
Z tych klauzul Vectra i Multimedia Polska korzystają w praktyce od początku ub.r. W styczniu, lipcu, sierpniu i wrześniu kolejne grupy klientów spółek były informowane o podwyżkach ich opłat w związku z inflacji w poprzednim roku. wzrost cen u kolejnej grupy użytkowników wprowadzono z początkiem listopada.
Tylko do września na te podwyżki skierowano do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ponad 200 skarg. UOKiK zgodnie z procedurami podjął postępowanie.
22 mln zł kary dla Vectry
W styczniu ub.r. prezes UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - tłumaczył wtedy Tomasz Chróstny.
Firma odwołała się od grzywny do sądu. Zapewniła, że jej działania są zgodne z prawem. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.
Grupa kapitałowa Vectra w 2022 roku zwiększyła przychody o 3,4 proc. do 1,61 mld zł, natomiast jej wynik netto poszedł w dół ze 196,3 mln zł zysku do 131,8 mln zł straty. Firma ma 2,5 mld zł zadłużenia kredytowego, a liczba jej pracowników zmalała o ponad 250 - wynika z z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.