Telewizja2021-03-25
3

Trzy kanały TVP w TV Smart, Vectra negocjuje szerszą współpracę

Dekoder z Android TVDekoder z Android TV

Vectra wprowadziła kanały TVP1, TVP2 i regionalny TVP3 do swojej internetowej usługi telewizji TV Smart, korzystając z zasady must carry, must offer. Operator rozmawia z Telewizją Polską o umowie obejmującej szerszą współpracę.

TVP1, TVP2 i TVP3 to kolejne z głównych stacji dostępne w TV Smart, przy czym jako jedyne zaoferowano na mocy zasady must carry, must offer, a nie umowy z nadawcą.

- Reemisja tych kanałów w usłudze TV Smart odbywa się na zasadzie must carry, must offer. Jednocześnie prowadzimy rozmowy z nadawcą i dążymy do podpisania porozumienia, które będzie szerzej regulować naszą współpracę - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR w Vectrze.

Nie wiadomo, kiedy umowa może zostać zawarta. - Rozmowy trwają, nie potrafimy jednak wskazać konkretnego terminu - stwierdziła Grzelak. W TV Smart nie ma obecnie żadnych innych kanałów Telewizji Polskiej.

Vectra ma umowy z TVN i Polsatem

W TV Smart jest kilka innych kanałów objętych zasadą must carry, must offer: Polsat, TV4 i włączony tydzień temu TVN (w jakości HD). Z ich nadawcami Vectra a zawarte umowy. W ofercie jest też Puls 2, natomiast nie ma objętej zasadą must carry, must offer Telewizji Puls.

TV Smart pojawiła się w ofercie Vectry jesienią ub.r. wraz z dekoderem 4K obsługującym platformę Android TV.

Vectra podaje, że ma 1,7 mln klientów, a ze swoją siecią dociera do 4,5 mln gospodarstw domowych. W 2019 r. osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów o 8,3 proc. do 833,64 mln zł i spadek zysku netto z 64,42 do 29,8 mln zł. Na początku ub.r. sfinalizowała przejęcie Multimedia Polska.

KRRiT za must carry, must offer; Kurski przeciw

Zasada must carry, must offer - zapisana w ustawie o radiofonii i telewizji - stanowi, że każdy operator telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i TVP3 (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).

Pod koniec ub.r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w piśmie do czołowych nadawców i operatorów zwróciła uwagę na naruszenia tych przepisów i przypomniała o grożących za to karach.

Za to prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski wielokrotnie krytykował tę zasadę. - Zasada must carry, must offer narzucona przez KRRiT, a w szczególności jej interpretacja prowadzi nie tyle do zapewnienia widzom równego dostępu do różnorodnej oferty różnego rodzaju kanałów telewizyjnych, ale niestety do budowy biznesu nowych podmiotów, które stają się konkurencją dla nadawców oraz operatorów kablowych. Tym samym KRRiT - przykro mi to mówić - staje się lobbystą pewnych grup firm - stwierdził w październiku ub.r. na branżowej konferencji PIKE.

W „Wiadomościach” wyemitowano materiał mocno krytykujący wykorzystywanie zasady must carry, must offer przez usługę internetową WP Pilot należącą do Wirtualnej Polski.

Autor:tw

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas