Telewizja2023-12-07
12

Viaplay na razie bez zwolnień w Polsce. Czeka na lepsze oferty kupna

Duża redukcja zatrudnienia, przeprowadzona przez Viaplay Group od lipca, nie objęła na razie polskiego biura firmy. Koncern przesunął do połowy 2025 roku ostateczny termin wyjścia m.in. z naszego kraju. - Oferty, które otrzymaliśmy, nie umożliwiłyby opuszczenia któregokolwiek z rynków powyżej progu opłacalności - tłumaczy firma portalowi Wirtualnemedia.pl.

Restrukturyzacja w Viaplay Group rozpoczęła się w lipcu br. Skandynawski koncern w sprawozdaniu za drugi kwartał dokonał odpisów i rezerw o łącznej wartości 6,28 mld koron, z czego 5,2 mld koron przypadło na obniżenie wyceny posiadanych treści, głównie praw do transmisji sportowych. 40 proc. odpisów miało charakter gotówkowy.

Równocześnie koncern zapowiedział, że skupi się na działalności w Skandynawii i Holandii, wycofa z krajów bałtyckich, a w przypadku swoich pozostałych rynków (Polski, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii) wybierze między zamknięciem biznesu, ograniczeniem go lub znalezieniem partnera.

Na razie firma znalazła nowych akcjonariuszy: w drugiej połowie lipca 12 proc. jej akcji kupił Canal+, a we wrześniu mniejszościowym inwestorem (z 10,1 proc. walorów) został norweski koncern Schibsted.

Oferty poniżej progu opłacalności

Gorzej idzie natomiast sprzedaż aktywów Viaplay Group. Biuro prasowe firmy w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemeda.pl, przypomina, że latem wyznaczyła zewnętrznych doradców w celu przeprowadzenia oceny możliwości sprzedaży jej aktywów w Polsce, krajach bałtyckich i Wielkiej Brytanii.

- Oferty, które otrzymaliśmy nie przyniosłyby znaczącej wartości dla naszych akcjonariuszy, nie umożliwiłyby także opuszczenia któregokolwiek z rynków powyżej progu opłacalności - przyznaje Viaplay Group. - Doszliśmy do wniosku, że w przypadku braku klarownej i realistycznej ścieżki do uzyskania rentowności w Polsce i krajach bałtyckich, zakończenie działalności na wspomnianych rynkach latem 2025 roku będzie najlepszym rozwiązaniem dla naszego biznesu jako całości - dodaje.

Czytaj też: Viaplay wstrzymuje część premier. „Grupa boryka się z problemami finansowymi”

Niedawno koncern co prawda uzgodnił sprzedaż działającego w Wielkiej Brytanii i Irlandii nadawcy Premier Sports, ale nie nowemu inwestorowi, tylko poprzedniemu właścicielowi – SSBL, od którego kupił spółkę w połowie ub.r. za 30 mln funtów. Za to według holenderskich mediów ma duże problemy z odsprzedażą praw do transmisji, bo kilka lat temu solidnie za nie przepłacił.

Na razie „bez istotnych zmian” w Polsce

Latem Viaplay Group rozpoczęła dużą redukcję zatrudnienia. Pod koniec października podała, że pożegnała się już z ponad 30 proc. pracowników.

Cięcia nie objęły na razie polskiego oddziału firmy. - Działalność Viaplay w Polsce zostanie zakończona do lata 2025 roku, co niestety będzie miało wpływ na nasz zespół pracujący na tym rynku. Na chwilę obecną nie przewidujemy istotnych zmian - przekazało nam biuro prasowe. - O kolejnych krokach poinformujemy w odpowiednim czasie - zaznaczyło.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Viaplay Group stara się jak najwięcej zarabiać na swoich produkcjach niesportowych. Niedawno sprzedała Netfliksowi licencje do seriali dokumentalnych „Sprawa Iwony Wieczorek” i „Tajemnice polskich morderstw”. Ponadto ograniczyła działania marketingowe.

- W ciągu ostatnich miesięcy, nawiązaliśmy kilka partnerstw komercyjnych, w rezultacie których część treści Viaplay, obejmujących niektóre produkcje fabularne i niefabularne, została udostępniona na innych platformach streamingowych. Równocześnie dostosowaliśmy nasze działania promocyjne do uaktualnionej strategii - opisuje biuro prasowe koncernu.

- Były to świadome decyzje, dzięki którym skoncentrowaliśmy się na najsilniejszych stronach Viaplay, czyli na produkcji treści sportowych, co pozwoliło nam jeszcze mocniej podkreślić unikalność naszej oferty. Działając w bardziej ukierunkowany i zrównoważony sposób, mamy nadzieję na zwiększenie zwrotu z inwestycji oraz wartości oferty Viaplay dla naszych użytkowników - podkreśla.

Czytaj też: Canal+ 3 miesiące za darmo. Viaplay znowu znika z pakietu

W trzecim kwartale br. Viaplay Group osiągnęła wzrost przychodów o 14,2 proc. do 4,54 mld koron (w ujęciu organicznym dynamika wyniosła 7,4 proc.), a jej strata netto pogłębiła się z 86 do 693 mln koron. Na koniec września zadłużenie netto firmy (licząc z leasingiem) wynosiło 3,33 mld koron, wobec 2,23 mld kwartał wcześniej i 1,48 mld na koniec ub.r.

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(12)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas