Duża redukcja zatrudnienia, przeprowadzona przez Viaplay Group od lipca, nie objęła na razie polskiego biura firmy. Koncern przesunął do połowy 2025 roku ostateczny termin wyjścia m.in. z naszego kraju. - Oferty, które otrzymaliśmy, nie umożliwiłyby opuszczenia któregokolwiek z rynków powyżej progu opłacalności - tłumaczy firma portalowi Wirtualnemedia.pl.
Restrukturyzacja w Viaplay Group rozpoczęła się w lipcu br. Skandynawski koncern w sprawozdaniu za drugi kwartał dokonał odpisów i rezerw o łącznej wartości 6,28 mld koron, z czego 5,2 mld koron przypadło na obniżenie wyceny posiadanych treści, głównie praw do transmisji sportowych. 40 proc. odpisów miało charakter gotówkowy.
Równocześnie koncern zapowiedział, że skupi się na działalności w Skandynawii i Holandii, wycofa z krajów bałtyckich, a w przypadku swoich pozostałych rynków (Polski, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii) wybierze między zamknięciem biznesu, ograniczeniem go lub znalezieniem partnera.
Na razie firma znalazła nowych akcjonariuszy: w drugiej połowie lipca 12 proc. jej akcji kupił Canal+, a we wrześniu mniejszościowym inwestorem (z 10,1 proc. walorów) został norweski koncern Schibsted.
Oferty poniżej progu opłacalności
Gorzej idzie natomiast sprzedaż aktywów Viaplay Group. Biuro prasowe firmy w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemeda.pl, przypomina, że latem wyznaczyła zewnętrznych doradców w celu przeprowadzenia oceny możliwości sprzedaży jej aktywów w Polsce, krajach bałtyckich i Wielkiej Brytanii.
- Oferty, które otrzymaliśmy nie przyniosłyby znaczącej wartości dla naszych akcjonariuszy, nie umożliwiłyby także opuszczenia któregokolwiek z rynków powyżej progu opłacalności - przyznaje Viaplay Group. - Doszliśmy do wniosku, że w przypadku braku klarownej i realistycznej ścieżki do uzyskania rentowności w Polsce i krajach bałtyckich, zakończenie działalności na wspomnianych rynkach latem 2025 roku będzie najlepszym rozwiązaniem dla naszego biznesu jako całości - dodaje.
Czytaj też: Viaplay wstrzymuje część premier. „Grupa boryka się z problemami finansowymi”
Niedawno koncern co prawda uzgodnił sprzedaż działającego w Wielkiej Brytanii i Irlandii nadawcy Premier Sports, ale nie nowemu inwestorowi, tylko poprzedniemu właścicielowi – SSBL, od którego kupił spółkę w połowie ub.r. za 30 mln funtów. Za to według holenderskich mediów ma duże problemy z odsprzedażą praw do transmisji, bo kilka lat temu solidnie za nie przepłacił.
Na razie „bez istotnych zmian” w Polsce
Latem Viaplay Group rozpoczęła dużą redukcję zatrudnienia. Pod koniec października podała, że pożegnała się już z ponad 30 proc. pracowników.
Cięcia nie objęły na razie polskiego oddziału firmy. - Działalność Viaplay w Polsce zostanie zakończona do lata 2025 roku, co niestety będzie miało wpływ na nasz zespół pracujący na tym rynku. Na chwilę obecną nie przewidujemy istotnych zmian - przekazało nam biuro prasowe. - O kolejnych krokach poinformujemy w odpowiednim czasie - zaznaczyło.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Viaplay Group stara się jak najwięcej zarabiać na swoich produkcjach niesportowych. Niedawno sprzedała Netfliksowi licencje do seriali dokumentalnych „Sprawa Iwony Wieczorek” i „Tajemnice polskich morderstw”. Ponadto ograniczyła działania marketingowe.
- W ciągu ostatnich miesięcy, nawiązaliśmy kilka partnerstw komercyjnych, w rezultacie których część treści Viaplay, obejmujących niektóre produkcje fabularne i niefabularne, została udostępniona na innych platformach streamingowych. Równocześnie dostosowaliśmy nasze działania promocyjne do uaktualnionej strategii - opisuje biuro prasowe koncernu.
- Były to świadome decyzje, dzięki którym skoncentrowaliśmy się na najsilniejszych stronach Viaplay, czyli na produkcji treści sportowych, co pozwoliło nam jeszcze mocniej podkreślić unikalność naszej oferty. Działając w bardziej ukierunkowany i zrównoważony sposób, mamy nadzieję na zwiększenie zwrotu z inwestycji oraz wartości oferty Viaplay dla naszych użytkowników - podkreśla.
Czytaj też: Canal+ 3 miesiące za darmo. Viaplay znowu znika z pakietu
W trzecim kwartale br. Viaplay Group osiągnęła wzrost przychodów o 14,2 proc. do 4,54 mld koron (w ujęciu organicznym dynamika wyniosła 7,4 proc.), a jej strata netto pogłębiła się z 86 do 693 mln koron. Na koniec września zadłużenie netto firmy (licząc z leasingiem) wynosiło 3,33 mld koron, wobec 2,23 mld kwartał wcześniej i 1,48 mld na koniec ub.r.