Telewizja2023-06-05
16

Odchodzi szef Viaplay Group. Firma obniża prognozy, bo inflacja szkodzi streamingowi

Z Viaplay Group żegna się CEO Anders Jensen, jego stanowisko przejmuje Jorgen Madsen Lindemann. Firma obniża swoje prognozy co do przychodów i rentowności w całym br., platforma Viaplay na koniec czerwca ma mieć 7,7 mln subskrybentów. Na giełdzie akcje spółki staniały natychmiast o 60 proc.

Anders Jensen był szefem Viaplay Group od 2018 roku, kiedy firma została wydzielona ze swojej dotychczasowej spółki-matki. - Pozostaję przekonany o sukcesie, który jest przed firmą. Ale też czuję, że w świetle obecnych wyzwań, najlepiej dla firmy będzie, jeśli zrezygnuje, dlatego tak zdecydowałem - stwierdził w komunikacie prasowym.

Jakie są te wyzwania? W komunikacie Viaplay Group wyliczyła, że obniżył się popyt na rynku subskrypcyjnym - zarówno w Skandynawii, jak i pozostałych krajach, gdzie działa spółka. W Skandynawii pogorszyła się sytuacja w reklamie telewizyjnej i radiowej, firma w mniejszym stopniu ograniczyła koszty, a niekorzystne dla niej zmiany kursów walut utrzymają się do końca br.

Viaplay Group obniża prognozy finansowe

W konsekwencji Viaplay Group podała niższe niż w listopadzie ub.r. prognozy dotyczące swoich wyników w całym br. Organiczny wzrost przychodów (bez skutków zmian kursów walut i przejęcia Premier Sports) obniżono z ok. 24-26 proc. do ok. 16-17,5 proc., a dynamikę wpływów w Skandynawii - z ok. 12-15 proc. do ok. 7-8 proc.

Prognozę zysku operacyjnego w ujęciu porównawczym w Skandynawii zmniejszono z ok. 1,2-1,35 mld koron szwedzkich do ok. 0,8-1 mld koron, a stratę operacyjną na pozostałych rynkach podwyższono z ok. 1-1,1 mld koron szwedzkich do ok. 1,4-1,5 mld.

Ponadto koncern odwołał prognozę swoich wyników do 2025 roku. - Perspektywy na rynkach, w których działamy, zmieniły się znacząco i w bardzo szybkim tempie, a realizacja programów oszczędnościowych nie osłabiła efektów tych warunków w wystarczającym tempie. Wpływ tego makroekonomicznego wiatru w oczy na nasz biznes wymaga, żebyśmy podeszli inaczej do naszej strategii - wyjaśniła Pernille Erenbjerg, przewodnicząca rady nadzorczej Viaplay Group.

Nowy szef firmy Jorgen Madsen Lindemann wcześniej był CEO w MTG, poprzedniej spółce-matce Viaplay Group. Przed objęciem stanowiska CEO był związany z MTG przez 26 lat, m.in. jako szef operacyjny w Skandynawii i na rynkach zagranicznych oraz szef produkcji i zakupu praw sportowych.

- Ogólny kierunek strategiczny firmy pozostaje niezmienny, a Jorgen razem z całym zarządem i zespołem menedżerskim przeanalizuje potrzeby strukturalnych, operacyjnych i kapitałowych ulepszeń, żeby zapewnić realizację strategii - podkreśliła Pernille Erenbjerg.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Viaplay Group spodziewa się, że platforma Viaplay w drugim kwartale br. zanotuje ok. 4,5-4,6 mld koron szwedzki przychodów i 250-300 mln koron straty operacyjnej w ujęciu porównywalnym. Na koniec czerwca ma mieć 7,7 mln subskrybentów.

Zaznaczono, że z powodu wyższych kosztów życia maleje popyt na subskrypcję platform streamingowych, a rośnie wskaźnik rezygnacji, zwłaszcza przy wzroście cen subskrypcji. W ostatnich miesiącach Viaplay podniosła opłaty dla subskrybentów w prawie wszystkich krajach. W Polsce miesięczna stawka z początkiem marca poszła w górę z 34 do 55 zł, zapowiedziano to już latem ub.r.

Natomiast organiczne przychody reklamowe Viaplay Group mają zmaleć w bieżącym kwartale o 12-16 proc.

Kurs giełdowy Viaplay 60 proc. w dół

Po opublikowaniu komunikatu o zmianie CEO i obniżeniu prognoz akcje Viaplay Group na giełdzie w Sztokholmie zaraz po otwarciu poniedziałkowej sesji staniały o ok 60 proc. - z  225,40 koron poniżej 90 koron. To rekordowy dołek od debiutu giełdowego spółki na początku 2019 roku. Dotychczas akcje najmocniej staniały do ok. 185 koron tuż po wybuchu epidemii w marcu 2020 roku, natomiast jesienią 2021 roku kurs zbliżył się na krótko do 500 koron.

Viaplay w pierwszym kwartale br. osiągnęła wzrost liczby subskrybentów o 325 tys. do 7,64 mln, najwięcej zyskała w Holandii i Polsce. Na koniec ub.r. miała w naszym kraju ponad 1,2 mln klientów. W ofercie platformy są transmisje m.in. piłkarskiej ligi angielskiej, niemieckiej, Ligi Europy i Ligi Konferencji, ligi NHL i wyścigów Formuły 1.

Autor:tw

KOMENTARZE(16)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas