Internet2022-08-11
36

Kara dla Viaplay za usterki techniczne? Skargi do UOKiK, będą rekompensaty

Komunikat o błędzie podczas meczu Premier League w Viaplay (fot. twitter.com/bardzoszy) Komunikat o błędzie podczas meczu Premier League w Viaplay (fot. twitter.com/bardzoszy)

W ostatni weekend subskrybenci narzekali na kolejne problemy techniczne serwisu streamingowego Viaplay. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl na skandynawską platformę wpłynęło blisko 10 skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK domaga się od Viaplay wyjaśnień. Może ukarać zarejestrowaną w Szwecji firmę.

W sobotę Viaplay zaliczył usterki techniczne przy okazji transmisji z niektórych meczów Premier League. Rozgoryczeni kibice informowali w mediach społecznościowych, że podczas spotkań wyświetlał im się komunikat „Coś poszło nie tak. Wystąpił nieznany błąd”. Do awarii doszło zaledwie dzień po debiucie ligi angielskiej w serwisie streamingowym. Widzowie, którzy oglądali transmisje w Canal+, który pokazuje wybrane spotkania dzięki sublicencji, nie mieli problemów z odbiorem.

- Nie no, jak broniłem Viaplay wczoraj, tak dzisiaj jest tragedia. Tnie ciągle, dźwięku co chwilę nie ma, wywala transmisje... - relacjonował na Twitterze Michał Małolepszy. - Jak tam meczyk Chelsea, fajny? Od 10 min próbuję włączyć transmisję na @viaplaysportpl. Próbowałem na 3 urządzeniach... Jak już ruszy to wywala... Dramat - stwierdził Dawid Ostrowski. W ciągu roku obecności Viaplay na polskim rynku problemy techniczne już się zdarzały. Tak było w przypadku transmisji z meczów Bundesligi o gal KSW. Wówczas Viaplay przepraszał subskrybentów i godził się na obniżkę opłaty za następny miesiąc.

Polski urząd może nałożyć karę finansową na szwedzką spółkę

Część niezadowolonych klientów nie ograniczyła się do komentarzy w mediach społecznościowych. - Do UOKiK wpłynęły skargi na platformę Viaplay. Konsumenci wskazywali na problemy techniczne (przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, przycinanie obrazu) uniemożliwiające im dostęp do usługi i oglądanie w czasie rzeczywistym treści, za które zapłacili. Skarżyli się też, że składane w takiej sytuacji reklamacje są odrzucane lub spółka oferuje im niesatysfakcjonujący rabat w opłacie za subskrypcję na kolejny miesiąc. Prezes UOKiK wystąpił do przedsiębiorcy o wyjaśnienia – informuje Wirtualnemedia.pl departament komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK dodaje, że w ciągu ostatniego roku do wtorku włącznie skarg dotyczących Viaplay wpłynęło około 10.

Część subskrybentów skandynawskiego serwisu próbowało skarżyć się na problemy techniczne także do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Na forach dyskusyjnych piszą, że w odpowiedzi zalecono im skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim, ponieważ siedziba Viaplay Group mieści się w stolicy Szwecji. Czy UOKiK może domagać się wyjaśnień lub ewentualnie ukarać firmę zarejestrowaną w Szwecji, która świadczy usługi w Polsce? - Tak, Prezes UOKiK może podejmować działania wobec przedsiębiorców z innych krajów - odpowiada nam biuro prasowe UOKiK.

Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie, które skończy się upomnieniem lub nałożeniem kary finansowej na firmę ze Sztokholmu. - Nie ma to znaczenia gdzie jest zarejestrowana Spółka. Ustawa o UOKiK, zgodnie z art. 1 ust. 2 reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję, praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów oraz stosowaniu niedozwolonych postanowień wzorców umów, a także przeciwdziałania antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki, stosowanie niedozwolonych postanowień lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zasadą jest zatem, że jeśli praktyki danego przedsiębiorcy oddziałują lub mogą oddziaływać na terytorium RP (polskich konsumentów) to Prezes UOKiK jest właściwy - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Sebastian Urban, radca prawny z Kancelarii Prawnej Media.

Viaplay: Skala problemów ograniczona

Jak do zarzutów podchodzi sam Viaplay? - W przypadku występowania jakichkolwiek problemów z odtwarzaniem treści dostępnych na platformie Viaplay, zachęcamy do skorzystania ze wskazówek dostępnych na naszej oficjalnej stronie internetowej. Znajdują się tam m.in. informacje dotyczące minimalnej przepustowości łącza, a także szczegółowa lista wspieranych obecnie urządzeń. Jeśli pomimo zastosowania się do przedstawionych zaleceń dany problem nadal występuje, zachęcamy naszych subskrybentów do bezpośredniego kontaktu z Biurem Obsługi Klienta Viaplay. Jest on możliwy za pośrednictwem czatu, aplikacji Facebook Messenger, połączenia telefonicznego lub formularza kontaktowego dostępnego na viaplay.pl. Przyczyny występowania problemów z dostępem do platformy są różnorodne i uzależnione od konkretnych przypadków, a ich skala ograniczona. Jednocześnie każde zgłoszenie przesłane przez naszych klientów rozpatrywane jest indywidualnie i w uzasadnionych przypadkach oferujemy subskrybentom Viaplay odpowiednią rekompensatę. Oczywiście odniesiemy się i wyjaśnimy bezpośrednio każde formalne zgłoszenie, które otrzymamy ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Viaplay.

Viaplay nie odpowiedział na pytania dotyczące rozdzielczości, w której są oferowane mecze. Wiele z nich nie jest dostępnych nawet w jakości Full HD, która jest standardem na polskim rynku. W Skandynawii Viaplay oferuje też transmisje w jakości 4K, która jest coraz popularniejsza i coraz bardziej pożądana przez polskich widzów. Jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Subskrypcja na Viaplay zdrożeje

Miesięczna subskrypcja Viaplay kosztuje 34 zł. Od marca przyszłego roku wzrośnie do 55 zł miesięcznie. Do oferty serwisu dołączą transmisje z Formuły 1. Firma tłumaczy wyższe opłaty inwestycjami w treści programowe oraz inflacją.

Na koniec czerwca br. z Viaplay korzystało o 5,549 mln płacących użytkowników, co wobec 3,287 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 69 proc. Tylko w minionym kwartale platforma pozyskała 766 tys. subskrybentów, z czego 459 tys. w krajach skandynawskich, a 307 tys. na pozostałych rynkach: w Polsce, Holandii i krajach bałtyckich.

W sprawozdaniu z drugiego kwartału Viaplay Group poinformowała o podwyższeniu celów biznesowych na koniec br. dla swojej działalności poza Skandynawią. Oczekiwaną liczbę subskrybentów Viaplay na tych rynkach zwiększono z 2,2 do 2,5 mln, co przekłada się na wzrost prognozowanej łącznej bazy klientów z 7 do 7,3 mln.

Z danych Mediapanelu wynika, że w lipcu br. Viaplay odwiedziło 1,17 mln polskich internautów, co dało platformie 3,96 proc. zasięgu. Przy treściach z serwisu internauci spędzili średnio godzinę, 22 minuty i 34 sekundy.

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(36)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas