Reklama2011-01-31
2

W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną - raport

W 2010 r. wartość rynku reklamy zewnętrznej była o 0,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przy czym w II połowie ub.r. wydatki zaczęły rosnąć.

Jak wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, w 2010 roku na reklamę zewnętrzną w Polsce wydano dokładnie 602 855 844 zł, czyli o 0,7 proc. mniej niż w 2009 roku (zobacz dokładne dane za ten rok). – Taki rezultat wynika z utrzymania dyscypliny sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH – komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Równie ważne było podjęcie decyzji o rezygnacji z nierentownych powierzchni, co odzwierciedla raport ilościowy dotyczący nośników – dodaje (zobacz ten raport).

Warto zauważyć, że od połowy ub.r. polscy marketerzy zaczęli więcej wydawać na reklamę zewnętrzną. – w III kwartale wartość rynku była o 1 proc. wyższa niż rok wcześniej (więcej na ten temat), a w IV kwartale – już o 7 proc. wyższa. Od października do grudnia ub.r. na reklamę zewnętrzną wydano w Polsce 170,4 mln zł – o 11,4 mln zł więcej niż rok wcześniej.
 

Zobacz tabelę


Zdecydowanie najwięcej ma reklamę zewnętrzną przeznaczyły w ub.r. sieci handlowe i operatorzy komórkowi. Zresztą piątka sektorów gospodarki najmocniej inwestujących w marketing outdoorowy nie zmienia się od lat, przy czym maleje ich udział w całej branży. W 2010 roku stanowił 65 proc. jej wartości, podczas gdy kilka lat temu było to nawet 80 proc.

Zobacz tabelę

 


Lech Kaczoń prognozuje, że sprzedaż reklamy zewnętrznej w br. wzrośnie o 6-8 punktów procentowych w stosunku do ub.r. – Jest to optymistyczna prognoza, która bazuje także na pozytywnych ocenach rozwoju całego rynku reklamowego w Polsce – uzasadnia. – Rzeczą niewiadomą są ewentualne zmiany legislacyjne. Wiemy z przeszłości, że wszelkie ograniczenia i zakazy wpływają negatywnie na rozwój branży, która korzysta z przestrzeni publicznej. Doświadczyła tego reklama tranzytowa, której wpływy zmniejszyły się w ciągu trzech latach o połowę. Powodem były i są niekorzystne dla niej decyzje administracyjne – zaznacza.

W 2010 roku wydatki na reklamę na środkach komunikacji miejskiej wyniosły dokładnie 20 361 943 zł. To o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Zobacz tabelę


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Headz Marketing Partnert, Mini Media, Ströer Out of home Media, Warexpo oraz Wadwicz (dawniej Żak). 

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas