W II kwartale bieżącego roku sprzedaż klasycznych telefonów komórkowych w Europie Zachodniej znów znacząco spadła, do czego przyczyniła się rosnąca popularność smartfonów. Wśród producentów duże spadki notuje Nokia.
Z danych firmy badawczej IDC wynika, że w II kwartale bieżącego roku w Europie Zachodniej sprzedano 20,4 miliona klasycznych telefonów komórkowych - o 29 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Tymczasem sprzedaż smartfonów wzrosła o 48 proc., do 21,8 miliona sztuk. Jednocześnie smartfony po raz pierwszy sprzedawały się w regionie lepiej niż klasyczne komórki.
Biorąc pod uwagę oba rodzaje urządzeń, rynek zanotował 3-proc. spadek w ujęciu rocznym - do 42,2 miliona sprzedanych telefonów.
Fatalne wyniki odnotowała Nokia, która w I kwartale straciła pozycję lidera zarówno całego rynku, jak i segmentu smartfonów (więcej na ten temat). W II kwartale ogólna sprzedaż telefonów fińskiej firmy spadła rok do roku o 44 proc., a sprzedaż smartfonów - o 60 proc. (Nokia spadła tu na 5. miejsce). Liderem w obu zestawieniach był Samsung.
IDC podaje także, ża najpopularniejszym systemem instalowanym w smartfonach sprzedanych w II kwartale w Europie Zachodniej był Android. Platforma Google miała 48,5 proc. udziału w rynku, a sprzedaż opartych na niej urządzeń wzrosła w ujęciu rocznym o 352 proc., do 10,5 miliona sztuk.
Czołowi sprzedawcy telefonów komórkowych w Europie Zach. w II kw. 2011 r. (w mln sztuk)
Czołowi sprzedawcy smartfonów w Europie Zach. w II kw. 2011 r. (w mln sztuk)