Reklama2012-07-27
5

W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą Ströer

Na koniec czerwca w Polsce znajdowało się dokładnie 92 591 nośników reklamy zewnętrznej. Nośników jakiego typu jest najwięcej i w których miastach? Zapraszamy do szczegółowego raportu.

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wśród nośników reklamy outdoorowej w Polsce ponad jedną trzecią stanowią nośniki małego rozmiaru, a po około jednej piątej - nośniki CLP i standardowe nośniki 12-metrowe. - Decydujący wpływ na obraz polskiego rynku out of home mają nośniki typu frontlight 18 m kw i citylighty, które generują największe przychody - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Liczba standardowych nośników typu frontlight 12 m kw jest sukcesywnie zmniejszana (przez ostatnie półrocze o blisko 600 sztuk). Pozostaną one w najbardziej cennych lokalizacjach i nadal będą wykorzystywane w akcjach promocyjnych „najpowszechniejszych produktów” - prognozuje Kaczoń.

- Wydaje się, że w odwrocie są nośniki typu backlight scroll, które w szczytowym okresie ich rozwoju umożliwiały blisko dwa tysiące ekspozycji, a obecnie o połowę mniej. Wynika to z braku pozytywnych decyzji administracyjnych dla sytuowania tych nośników w pasie drogi lub w kluczowych punktach miasta. Obie firmy, które posiadają „scrolle”, AMS i Ströer, dążą do pozostawienia tylko takich lokalizacji - opisuje Lech Kaczoń.

Zobacz tabelę


Do AMS należy dokładnie 50,3 proc. wszystkich nośników, do Ströera - 19,4 proc., do Clear Channel Poland - 8,7 proc., do Mini Media - 8,2 proc., a do Cityboard Media - 6 proc. Dla takiej kolejności decydująca jest liczba nośników małego formatu.

Zobacz tabelę


W Warszawie znajduje się 8,3 tys. nośników, na Górnym Śląsku - 1,8 tys., w Krakowie - 1,1 tys., a w Łodzi i Trójmieście - po tysiąc. Zdaniem IGRZ barierą rozwoju nośników reklamy zewnętrznej są przede wszystkim niedoskonałe przepisy prawa oraz zbyt opieszałe działania samorządów w zakresie tworzenia lokalnych przepisów w tym zakresie. Przy czym organizacja podkreśla, że w Ministerstwie Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej powstaje szeroko zakrojony projekt Kodeksu Budowlanego, który ma znowelizować wiele ustaw, m.in. o prawie budowlanym, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czy o drogach publicznych. - Spodziewamy się, że będą w nim zawarte także przejrzyste zapisy dotyczące nośników reklamy, choć nie jest to dla ustawodawcy kwestia priorytetowa, ale dzięki staraniom branży ważna. Samorządy z kolei zaczynają rozumieć, że udostępnianie terenów publicznych i położonych w pasie drogi może być źródłem niemałych dochodów. Należy jedynie wprowadzić w życie jasną i zrozumiałą dla wszystkich koncepcję, dającą możliwości sytuowania nośników reklamy w tych obszarach - ocenia Lech Kaczoń. 

Zobacz tabelę


Powyższe dane dotyczą następujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media, euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns i firmy Warexpo.

Autor:tw

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas