Telewizja2020-07-28
12

KRRiT: paski „Wiadomości” wprowadzały w błąd ws. prac Senatu nad wyborami korespondencyjnymi

Telewizja Polska wprowadzała odbiorców w błąd, kilkukrotnie publikując w „Wiadomościach” pasek informacyjny o zwłoce w procedowaniu przez Senat ustawy o korespondencyjnych wyborach prezydenckich - ocenił szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski w odpowiedzi na skargę posłanki PO Agnieszki Pomaskiej. Rada wezwała TVP do „rzetelnego ukazywania wydarzeń i zjawisk” oraz oddzielania informacji od komentarza.

KRRiT odpowiedziała w ten sposób na skargę, którą Pomaska skierowała na początku czerwca br. - w sprawie sposobu informowania w „Wiadomościach" o sposobie prowadzenia prac legislacyjnych w Senacie dotyczących możliwości zorganizowania głosowania korespondencyjnego. Była to jedna z kilku skarg zgłoszonych wówczas i jedna z dwóch rozpatrywanych (drugą złożył poseł KO Krzysztof Mieszkowski).

W piśmie datowanym na 27 lipca przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji informuje posłankę KO, iż wdrożona analiza ukazała, że „Wiadomości” pomiędzy 19 a 26 kwietnia kilkukrotnie wyemitowały pasek informacyjny o treści: „Dzień zwłoki naraża Polaków” (zmieniała się tylko liczba odliczająca dni rzekomej zwłoki). Był to pasek zapowiadający materiały o pracach Senatu nad Ustawą z 6 kwietnia br. o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta rzeczpospolitej Polskiej.

Czytaj więcej: Wygraj 10 tys. dolarów

- W ocenie KRRiT nadawca poprzez takie działania wprowadził opinię publiczną w błąd, gdyż regulaminowy termin procedowania Senatu RP nad ustawą upływał 6 maja 2020 roku. Zdaniem KRRiT codzienne powtarzanie tego samego paska tym bardziej utrwalało nieprawdziwy przekaz - stwierdził Witold Kołodziejski. – Do nadawcy skierowane zostało wystąpienie, w którym przypomniano o obowiązku przestrzegania przepisów (…) zobowiązujących publiczne media do rzetelnego ukazywania wydarzeń i zjawisk oraz sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się opinii publicznej, a także potrzebie wyraźnego oddzielania informacji od komentarzy i opinii - poinformował.

Jak informował na początku czerwca Rzecznik Praw Obywatelskich, KRRiT przyjęła ogółem wówczas 15 skarg na sposób prezentowania kampanii wyborczej w mediach publicznych.

Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. przeciętna oglądalność głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 3,1 mln widzów (19,9 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego 1,32 mln w TVP1, a 779,9 tys. w TVP Info.

Autor:jk

KOMENTARZE(12)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas