Telewizja 2015-09-03
32

„Wiadomości” straciły 500 tys. widzów. Stopniała ich przewaga nad „Faktami”

„Wiadomości’ TVP1, które w sierpniu br. pozbyły się treści tabloidowych, zanotowały największy spadek wśród programów informacyjnych, zdecydowanie zmniejszając przewagę nad „Faktami”. Zyskał tylko „Teleexpress”.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl - liderem oglądalności wśród głównych programów informacyjnych w sierpniu br. był „Teleexpress” z widownią na poziomie 2,98 mln osób po wzroście w stosunku do sierpnia ub.r. o 12,44 proc. Serwis emitowany jest obecnie między odcinkami popularnego serialu „Wspaniałe stulecie”.

Na drugą pozycję z pierwszej spadły „Wiadomości” TVP1. Ich widownia w zeszłym miesiącu wyniosła 2,59 mln widzów po spadku względem sierpnia ub.r. aż o 17,06 proc., czyli o ponad 500 tys. widzów.

„Wiadomości” z początkiem sierpnia br. przeszedł głębokie zmiany zarządzone przez nowego prezesa TVP Janusza Daszczyńskiego. Z programu zniknęły materiały tabloidowe i sensacyjne, a w ich miejsce pojawił się m.in. cotygodniowy „Raport Wiadomości”. Do zespołu dołączył reporter Paweł Szot, rozstali się z nim natomiast Leszek Dawidowicz i Adam Feder.

W drugiej połowie sierpnia br. TVP chwaliła się, że „Wiadomości” cały czas wyprzedzają „Fakty” TVN pod względem widowni. Jednak z podsumowania całego miesiąca widać, że przewaga nad serwisem TVN jest mniejsza niż rok temu. W drugim miesiącu tegorocznych wakacji wyniosła 130 tys. widzów, podczas gdy w sierpniu ub.r. było to aż 380 tys. widzów.

„Fakty” TVN zajęły trzecie miejsce z widownią na poziomie 2,45 mln osób i zanotowały zdecydowanie mniejszy spadek niż „Wiadomości”, bo wynoszący 10,28 proc.

Biuro prasowe TVP tłumaczy, że na widownię programów informacyjnych wpływa głównie kontekst społeczno-polityczny, dziejące się wydarzenia i że - mimo trwającej kampanii wyborczej - wszystkie serwisy poza „Teleexpressu” w sierpniu br. miały mniej widzów niż rok wcześniej. - Polacy jeszcze ciągle mają gorące wakacje i przesyt polityki - uważają przedstawiciele TVP. - W sierpniu br. przed „Wiadomościami” były emitowane powtórki seriali. Z tego powodu startowały z niskiego pułapu, co w konsekwencji obniżyło ich oglądalność - wyjaśnia TVP w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl. 

Faktem jest jednak to, że powtórki przed serwisem TVP1 nadawano też w ub.r., a taka sama sytuacja dotyczy też programów stacji komercyjnych. Dodajmy, że w lipcu br. - mimo nadawania powtórek „Rancza” przed „Wiadomościami” (tak jak w sierpniu) - ich widownia spadła zdecydowanie mniej, bo tylko o 7 proc. Z kolei oglądalność „Faktów” zmalała o 5,6 proc. (zobacz widownię dzienników w lipcu).

Telewizja publiczna podkreśla wreszcie, że zmiany wprowadzone w „Wiadomościach” w sierpniu br. przyniosły wzrost widowni w stosunku do lipca br. o ponad 8 tys. osób. - To od dalszej poprawy jakości programu zależy czy trend ten się utrzyma - informuje TVP. Publiczny nadawca twierdzi też, że „to właśnie jakość programu, a nie jego oglądalność jest celem nadawcy publicznego”.
 
- Będziemy kontynuować rozpoczęte zmiany, doskonaląc wprowadzane ostatnio elementy - zapewnia Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVP. Kolejne zmiany wprowadzono z początkiem września br., gdy nowymi reporterami „Wiadomości” zostali Karolina Lewicka, Magdalena Karpińska i Piotr Maślak. Z kolei od 6 września br. nową gospodynią serwisu będzie Diana Rudnik, która ma prowadzić niedzielne wydania programu.

Dodajmy,  że „Fakty” TVN nadawane były też na antenie TVN24 Biznes i Świat - ich widownia na antenach dwóch stacji wyniosła 2,54 mln osób, po spadku o 9,98 proc.

Kolejne miejsce wśród dzienników  zajęły Wydarzenia” Polsatu, których widownia zmalała, ale też zdecydowanie mniej niż „Wiadomości”, bo tylko o 9 proc. Uplasowała się ona na poziomie 1,68 mln osób. Łączna oglądalność programu, także z antenami Polsat News i Polsat News 2, wyniosła zaś 1,83 mln widzów po spadku o 9,24 proc.

Piąta lokata należała do „Panoramy” TVP2 z oglądalnością na poziomie 1,32 mln widzów, niższą tylko o 2,86 proc. niż rok wcześniej.

Zobacz tabelę

Wśród widzów w wieku 16-49 lat w sierpniu 2015 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty” TVN, których widownia zmniejszyła się o 9,6 proc. Zanotowały one największy spadek.

Największym wzrostem w tym ujęciu, wynoszącym 9,12 proc., pochwalić się mógł „Teleexpress”, będący na trzecim miejscu. Z kolei „Wiadomości zajęły drugą pozycję, notując spadek widowni o 8,68 proc.

Zobacz tabelę

Autor: Patryk Pallus

KOMENTARZE (32) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas