Technologie2023-07-31
20

Coraz większe telewizory będziemy wymieniać coraz częściej

Telewizor OLED firmy LG (fot. LG)Telewizor OLED firmy LG (fot. LG)

W maju po raz pierwszy średni rozmiar kupowanych telewizorów przekroczył 50 cali. David Hsieh z firmy Omdia, która analizuje m.in. sprzedaż tych urządzeń prognozuje, że ten trend już się nie odwróci. Jego zdaniem nie będziemy wymieniać telewizorów co 6-7 lat, jak obecnie, tylko co 4-5, aby cieszyć się walorami dużych ekranów.

Autorzy raportu Omdii dotyczącego telewizorów zauważają, że 2022 rok był katastrofalny dla branży. Kiedy ceny spadły, producenci postawili na promocję urządzeń 55, 65, 75 i 85 calowych.

Od IV kwartału ub.r. popyt na te urządzenia systematycznie rośnie. Średni rozmiar zamawianych telewizorów LCD w sierpniu 2022 roku wynosił 46,8 cali. W grudniu było to już 49 cali, w marcu br. 49,5 cali, a w maju wyniósł 50,2 cali.

Wymiana sprzętów co 4-5 lat?

Wpływ na taki stan rzeczy ma rosnąca liczba treści i kanałów telewizyjnych w jakości 4K, a wkrótce pewnie 8K. Konsumenci są też coraz bardziej świadomi i kupują urządzenia, które gwarantują większą częstotliwość odświeżania ekranu, która jest przydatna m.in. przy transmisjach sportowych, filmach akcji czy grach komputerowych.

- Omdia przewidziała, że cykl wymiany telewizora będzie się skracał z 6-7 lat do 4-5 lat. Konsumenci są coraz bardziej przekonani, że powinni wybierać większe telewizory. To nieodwracalny trend, bo odbiorcy końcowi nie wrócą do mniejszych rozmiarów - ocenił David Hsieh, starszy dyrektor w dziale badawczym firmy Omdia.

55-calowe telewizory najpopularniejsze w Polsce

Z danych GfK Polonia wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 

55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).

GfK kilka miesięcy temu oceniła, że taka struktura ma związek ze zmianą standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Część osób, która wystąpiła o dofinansowanie, mogła obawiać się, że będzie trzeba je zwrócić, jeśli wybierze się droższy sprzęt. W innych latach dominowali klienci, którzy nie zostali zmuszeni do wymiany telewizora przez kanały, które zmieniły standard i przestały działać (np. TVN, Polsat, TV Puls czy TV Trwam), tylko chcieli zainwestować w lepszy sprzęt. Do końca roku standard musi zmienić jeszcze MUX-3 z głównymi kanałami Telewizji Polskiej. Wówczas może wrócić dofinansowanie na telewizory.

Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym liderem na rynku telewizorów. W 2022 roku Samsung sprzedał 9,65 mln telewizorów QLED i Neo QLED. Firma zdominowała także w 2022 roku segment większych telewizorów, odnotowując udział w rynku wynoszący 36,1 proc. dla urządzeń o przekątnej ekranu powyżej 75 cali i 42,9 proc. dla telewizorów ponad 80-calowych. Jeżeli chodzi o telewizory klasy premium kosztujące powyżej 2,5 tys. dol., Samsung jest  liderem (pod względem wartości przychodów) z udziałem w rynku wynoszącym 48,6 proc.

Autor:ag

KOMENTARZE(20)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas