Badania2019-02-11
23

Dwie handlowe niedziele w miesiącu były lepszym rozwiązaniem

Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy są dobrze zorientowani, w które niedziele można zrobić zakupy. Tegoroczne zaostrzenie handlu nie było dla nas zaskoczeniem - wynika z badania Havas Media Group.

Rok 2019 przyniósł ze sobą kolejne zaostrzenie regulacji dotyczących handlu w niedziele. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie, w tym roku zakupy będziemy mogli zrobić tylko w jedną niedzielę w miesiącu.

Ponad 60% badanych poprawnie wskazało, że od stycznia 2019 r. zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Jednocześnie blisko 1/4 respondentów nie ma tego typu wiedzy - są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.

Dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu znacznie lepszym rozwiązaniem

Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46% badanych wskazuje, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety - 49,8% - oraz mieszkańcy największych miast - 52,7%). Podobny odsetek badanych jest zdania, że zakaz handlu w niedziele powinien zostać całkowicie zniesiony, podczas gdy w zeszłym roku odsetek ten wynosił ok. 37%.

Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planujemy i robimy zakupy z wyprzedzeniem.

Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez internet (4,8% vs. 2,7% w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8% vs. 8,6%). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18-24 lata (17,9%).

Szczególnie uciążliwy brak możliwości zrobienia awaryjnych zakupów spożywczych

Mimo całkiem dobrej organizacji i przygotowania do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele, prawie 1/3 badanych deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu. Respondenci wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje ok. 20% badanych. Ok. 10% respondentów wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy, zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.).

Zakaz handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Od tego roku nie obejmuje ostatniej niedzieli w miesiącu. Od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję mediową Havas Media Group w połowie stycznia 2019 r., metodą CAWI, na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków, n=1077. To pierwsza fala cyklu badań, które mają być realizowane raz na kwartał.

Autor:km

Więcej informacji:zakaz handlu, sklepy

KOMENTARZE(23)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas