W 2014 r. Wirtualna Polska Holding (działająca też pod marką Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 200,6 mln zł przychodów, z czego 93,9 proc. ze sprzedaży reklam (głównie display i mailingów), w jednej piątej zrealizowanej w modelu efektywnościowym. Spółka osiągnęła 4,1 mln zł zysku netto. Za Grupę Money.pl zapłaciła 47 mln zł, za Domodi i Homebook - co najmniej 15 mln zł, a za Sportowefakty.pl - minimum 3,9 mln zł. Głównie na przejęcia zaciągnęła kredyty na łączną kwotę 322 mln zł, z czego do spłaty ma ok. 219 mln zł.
Wirtualna Polska Holding przygotowuje się do wejścia na giełdę - zamierza zaoferować 5,85 mln swoich dotychczasowych i 8,97 mln nowo wyemitowanych akcji, pozyskując od inwestorów 80-100 mln zł. Debiut giełdowy ma nastąpić ok. 8 maja (więcej na ten temat).
Według prospektu emisyjnego w 2014 roku firma zanotowała 200,57 mln zł przychodów. Spółka podała też swoje wyniki finansowe w ujęciu pro forma - przy założeniu gdyby przęjęcia Wirtualnej Polski (sfinalizowane w połowie lutego ub.r.), kontrolującej serwisy Domodi.pl i Homebook.pl spółki Domodi (we wrześniu) i Grupy Money.pl (w grudniu ub.r.) nastąpiły z początkiem ub.r. W takim przypadku firma zanotowałaby 248,3 mln zł wpływów i 2 mln zł straty netto.
Po stronie wydatków Wirtualna Polska Holding zapisała głównie koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników - 60,98 mln zł dla osób z dotychczasowych struktur firmy i 6,59 mln zł dla tych z przejętych spółek, koszty pozostałych usług obcych (głównie najmu biur i serwerowni oraz pozyskania treści zewnętrznych, np. zdjęć, do publikacji) - 55,1 mln zł, wydatki związane z przejęciami - 30,25 mln zł (w tym wspomniane 6,59 mln zł dla pracowników), oraz amortyzację (głównie serwerów, maszyn, praw autorskich i oprogramowania) - 20,77 mln zł. Koszty restrukturyzacji zatrudnienia, przeprowadzonej przede wszystkim w lutym i marcu ub.r. (więcej na ten temat), niedługo po finalizacji kupna Wirtualnej Polski przez Grupę o2, wyniosły 6,59 mln zł.
Internet | Wirtualna Polska i Onet ścigają się na przejęcia, bo liczą się zasięgi i zarabianie poza reklamami (opinie) |
Przypomnijmy, że za Wirtualną Polskę firma zapłaciła 383 mln zł, przy wsparciu funduszy inwestycyjnych Innova Capital i MCI. W tym celu zaciągnęła kredyt wynoszący 270 mln zł, z czego na samą transakcję przeznaczono 175 mln zł.
Potem firma pożyczyła jeszcze od banków 1,8 mln zł we wrześniu ub.r. oraz w grudniu ub.r.: 47 mln zł na przejęcie Grupy Money i 3,3 mln zł na rozwój infrastruktury technicznej. Na koniec ub.r. spółka miała 224,4 mln zł zadłużenia, natomiast pod koniec marca br. zawarła z bankami nową umowę kredytową na 279,5 mln zł, spłaciła poprzedni dług, a z tytułu nowej umowy ma do spłaty ok. 219 mln zł.
W prospekcie Wirtualna Polska Holding poinformowała, że za Grupę Money.pl zapłaciła 47 mln zł, za 51 proc. udziałów spółki Domodi - 15 mln zł (po spełnieniu uzgodnionych warunków może dopłacić dotychczasowym właścicielom jeszcze 4 mln zł, ponadto w 2018 i 2020 roku będzie mogła przejąć po połowie pozostałych udziałów spółki), natomiast za Sportowefakty.pl - 3,9 mln zł (oraz maksymalnie 1,7 mln zł w ciągu dwóch lat przy spełnieniu założonych warunków).
Na 200,57 mln zł przychodów Wirtualna Polska Holding w ub.r. złożyło się przede wszystkim 188,4 mln zł wpływów reklamowych, z czego 27,62 mln zł stanowiły transakcje barterowe. 30,26 mln zł przyniosła sprzedaż reklam w modelu efektywnościowym (tzw. generowanie leadów), a 125,59 mln zł - w modelach nieefektywnościowych.
Jeśli chodzi o typy reklam, to zdecydowanie największe przychody przyniósł firmie display - 103,97 mln zł (55,2 proc. wszystkich wpływów reklamowych). Zdecydowanie dalej znalazły się mailing - 31,41 mln zł wpływów (16,7 proc. udziały w przychodach reklamowych), wideo - 5,69 mln zł (3 proc.), mobile - 5,49 mln zł (2,9 proc.), a także reklamy w wyszukiwarkach i kontekstowe - 3,63 mln zł, oraz ogłoszenia - 3,13 mln zł.